Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Na antidepresivech, bez smyslu života: Léčba je dlouhodobý proces.
Dobrý den, je mi dvacet let. Před necelým rokem se u mě začaly nenápadně projevovat změny …
Ondřej Novák, Klinický psycholog a psychoterapeut
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
8. 8. 2011
Dobrý den,
je mi dvacet let. Před necelým rokem se u mě začaly nenápadně projevovat změny v chování. Bylo to zrovna po maturitě. Celý život jsem měl problém se strachem z budoucnosti, ale po maturitě se mé chování diametrálně změnilo. Během prázdnin jsem zažil bolestivý rozchod, ale celkem rychle jsem se vzchopil a snažil jít dál. Jenže postupem času jsem zaregistroval, že nedokáži rozeznat dobré od špatného. Všechny hodnoty, které jsem měl, zmizely.
Příjde mi, že jsem ztratil sám sebe a veškerý smysl života. Zmizely i všechny emoce, zájem o ženy a schopnost vcítit se. Objevily se problémy s komunikací, resp. neschopnost vytvořit delší souvětí, které by dávalo smysl. Rapidně se snížila vnímavost a paměť. Přál bych si vnímat své pocity. Nedávno zemřel člen rodiny a já nehnul ani vrbou. Nic než prázdnota.
Nad vším uvažuji pouze rozumem, ale takové to „svědomí“ či srdce jsou pryč. Jen obrovský nezájem, lhostejnost a chlad vůči všemu. Čekají mě příjimací zkoužky na vysokou školu, ale vůbec nemám sílu se na ně připravit. Přitom vím, jak moc je to důležité. Chodím za jedním psychiatrem a ten mi předepsal Prozac. Po třech týdnech jsem zaregistroval účinky ale pouze na pár dní. Bylo to naprosto úžasné ale pak už nic. Měl jsem motivaci a chuť něco dělat, paměť a koncentrace byly perfektní, ale teď je to zase takové jako předtím. Vím, že se mnou není něco v pořádku, ale nevím, co mám dělat.
Honza

Názor odborníka
Dobrý den,
podle změn v chování, které popisujete, je pravděpodobné, že trpíte depresivní poruchou. Při této poruše je typické, že je člověk bez nálady, bez emocí, chybí schopnost těšit se z obyčejných věcí, život se zdá být prázdný, bezesmyslný, nic nepřinášející.  Patří k tomu často i to, že se člověk není schopen na nic soustředit, u ničeho nevydrží, k ničemu se není schopen motivovat. Tomu by odpovídala i volba farmakoterapie – Prozac je totiž především antidepresivum, i když bývá předepisován i na další psychické poruchy.
V první řadě chci ocenit, že jste se rozhodl vyhledat psychiatrickou pomoc. To je v tomto případě zcela na místě.  A jestli tomu správně rozumím, tak vám psychiatr předepsal léky a po třech týdnech jste cítil krátké zlepšení, které ale rychle odeznělo. V tomto případě bych na vašem místě situaci probral s ošetřujícím psychiatrem. Řekněte mu, jak se cítíte, a proberte s ním i dlouhodobou strategii léčby. U léčby depresí je běžné, že pacient musí někdy vyzkoušet více druhů různých antidepresiv, než se zjistí, na které nejlépe reaguje. Běžné je, že pacienti s depresí vystřídají tři nebo i pět různých druhů.
Dalším faktorem je otázka nástupu účinku. Některé antidepresiva začínají fungovat až při dlouhodobém užívání a někdy ani tři týdny nemusí být dost. U řady antidepresiv je plný nástup efektu léku až po zhruba šesti týdnech. Na to by vám měl být schopen odpovědět váš psychiatr. Myslím, že bude vhodné, abyste s ním probral následující témata:  Lze u současného léku očekávat ještě opožděný nástup léčebného efektu? Má váš lékař v plánu měnit dávkování (zvyšovat / snižovat)? Když lék nezabere, uvažuje váš lékař o jiných lécích nebo kombinacích léků? Jak se staví k možnosti doporučit vám psychoterapii?
Pokud by ani po změně několika antidepresiv nebyl efekt dostatečný, lze uvažovat i o intenzivní léčbě za hospitalizace. Při hospitalizaci mají lékaři obvykle větší možnost zkoušet i vyšší dávky léků, s ohledem na skutečnost, že pacient je pod neustálým dohledem a je možné ihned řešit případné komplikace.
A v neposlední řadě bych na vašem místě uvažoval o vyhledání psychoterapeutické pomoci. Výzkumně je potvrzeno, že nejlepšího výsledku při léčbě depresí je dosaženo při kombinaci psychoterapeutické léčby, vedené obvykle klinickým psychologem, a současné farmakoterapie, vedené psychiatrem. Jde o to, že psychoterapie by vám měla pomoci porozumět faktorům, které přispěly k tomu, že se u vás depresivní porucha rozvinula právě teď. Může to být stres, vztahové problémy nebo i dlouhodobé osobnostní potíže. Tímto způsobem je možné eliminovat faktory, které by v budoucnu mohli znovu vést k propuknutí nemoci.
Jak sám vidíte, léčba deprese je náročná a leckdy zdlouhavá. Zkuste vydržet, držím vám palce!
S pozdravem,
Ondřej Novák