Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Absence vztahu má vliv na můj pracovní výkon: Učte se být spokojený.
Dobrý den, v mém žebříčku hodnot se o první místo dělí dvě věci: partnerka a práce. Kdybyc…
Kateřina Vrtělová, Psycholožka, psychoterapeutka, supervizorka
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
18. 6. 2014
Dobrý den,
v mém žebříčku hodnot se o první místo dělí dvě věci: partnerka a práce. Kdybych se musel rozhodovat mezi jedním nebo druhým, bylo by to velké dilema. Rozhodovat se však nemusím. Vážný vztah jsem už několik let neměl. Nemám problém se s někým seznámit, ale smůla na lidi v kombinaci s mými vysokými nároky způsobují, že to nikdy netrvá déle než několik týdnů.
Jsem z toho už dost unavený, chci si dát pauzu a nějakou dobu to vůbec neřešit, s nikým se neseznamovat. Jenže jsem vypozoroval, že moje vztahy mají vliv i na mé pracovní výkony. Když se zrovna s někým vídám, jsem plný energie a práce mi jde lehce od ruky. Když jsem sám, jsem vyřízený. Nemohu se soustředit, trvá mi, než s čímkoli začnu, je pro mě těžké si věci zorganizovat. Podotýkám, že mám to štěstí, že mě má práce opravdu naplňuje a dělám ji rád.
Připadá mi, že potřebuji alespoň tu naději, že teď už by ten vztah mohl vyjít, abych mohl v práci nějak rozumně fungovat. Zatímco když nikoho nemám, jsem plný nejistoty z toho, co bude, a jestli vůbec něco bude, a to mou mysl zaměstnává tak, že nic jiného nezvládám. Zrovna teď bych vážně rád zabral, protože pracuji na něčem pro mě hodně smysluplném, a současně si chci dát pauzu od pokusů navázat vztah.
Jak se od toho můžu odstřihnout, aby to nemělo takový vliv na práci? Mám přátele i spoustu koníčků, ale věnovat se jim mi v tomhle vůbec nepomáhá. Předem děkuji za jakoukoli radu.
David

Názor odborníka
Dobrý den, Davide,
děkuji za důvěru. Chápu, že stav, kdy jste sám bez partnerky, je pro vás těžký a ovlivňuje váš pracovní výkon. Zároveň píšete, že partnerka ve vašem žebříčku hodnot zabírá jednu ze dvou nejvyšších příček. Přesto si chcete dát pauzu od dalších pokusů o navázání nového vztahu.
Zdá se, že nějakým způsobem rozumíte tomu, proč vaše vztahy nevydrží déle než několik týdnů. Zajímá mě, jaký význam pro vás vlastně vztah má? Co čekáte, že by se vztahem mělo přijít? Co ve vztahu potřebujete? A co do vztahu dáváte vy sám? A stejně tak mě zajímá, jaký význam má pro vás vaše práce. Píšete, že vás naplňuje a děláte ji rád. To zní moc pěkně, ale říkám si, že v tom bude ještě něco jiného. Co vám práce přináší a proč je pro vás tak důležitá? Je zajímavé, že obojí se tak nějak ovlivňuje a rozumím, že to pro vás práci komplikuje. Podle všeho vám něco chybí, když nejste ve vztahu a já si kladu otázku, co to je? A je to opravdu možné získat pouze ve vztahu?
Napadají mě dvě možné cesty, kterými se můžete dát. Jednou z nich je pracovat na novém vztahu. Ovšem tentokrát jinak, třeba s pomocí psychoterapeuta či párového poradce. Máte dojem, že máte smůlu na lidi a také vysoké nároky. Je otázkou, jaké lidi/slečny si vybíráte a v čem nesplňují vaše nároky. O tom je možné se bavit a hledat nové způsoby, jak lidé kolem sebe vnímat a brát si to opravdu důležité.
Navíc vztahy obvykle nebývají ideální, vlastně je to někdy dřina. A pokud žádný váš vztah netrval déle než několik týdnů, je třeba se připravit na to, co dělat, když opadne první okouzlení. Na vztazích je třeba pracovat a jsem si jistá, že to je něco, co je možné se učit. Nejen zkušenostmi, ale také s pomocí nějakého odborníka. Ten vás může ve vhodný okamžik podpořit a také nabídnout jiný pohled.
Druhou možnou cestou je učit se být sám se sebou a spokojený. Bez ohledu na to, zda jste ve vztahu či nikoliv. Na naší práci se obvykle odráží naše psychická kondice, spokojenost a množství energie, kterou máme. To je zcela normální, a pokud se nechcete nechat ovlivňovat vztahem a chcete se soustředit pouze na práci, je třeba hledat možnosti, jak ovlivnit vaši spokojenost.
Jsem si jistá, že i když nejste ve vztahu, jsou okamžiky, kdy je vám fajn. Kdy se cítíte dobře a co vám dělá radost? A co je pro vás v životě ještě důležité? Jak se staráte o sebe a bez čeho si svůj život neumíte představit? Píšete, že věnovat se přátelům a spoustě koníčků nepomáhá. A chcete se jim opravdu věnovat? Nebo to děláte proto, abyste zabil čas? Co byste dělal raději jiného? Pracovat na své vlastní spokojenosti a dělat více toho, co pomáhá, může být další cesta, jak ovlivnit pozitivním způsobem váš pracovní výkon.
Věřím, že svoji cestu najdete. Hodně štěstí!
Se srdečným pozdravem
Kateřina Vrtělová