Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Agresivita v představách a snech: Nezatracujte svou fyzickou sílu.
Dobrý den. Dříve jsem byl velice agresivní, arogantní a sobecký. Dlouho mi museli všichni …
Marta Helingerová, Psycholožka
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
7. 7. 2011
Dobrý den.
Dříve jsem byl velice agresivní, arogantní a sobecký. Dlouho mi museli všichni ukazovat, co je správné. Toto chování jsem zdědil po rodině z otcovy strany spolu s fyzickými dispozicemi, které pro mě byly nástrojem k uvolnění negativních emocí. Již dva roky na sobě pracuji a učinil jsem velký pokrok. Nyní jsem vstřícný, slušný, společenský, vypěstoval jsem si dobrý smysl pro spravedlnost. Abych dosáhl tohoto výsledku, vzdal jsem se sportu, což pro mě bylo vším. Začal jsem využívat svůj mentální potenciál.
Ovšem něco není v pořádku. Stále častěji se mi nevědomě přehrávají scény, jak mě někdo vytočí a já mu ublížím nebo ještě hůř. Stejně tak přicházejí myšlenky na sebevraždu a jelikož jsem se nikdy nebál, což je nejspíš spojené s agresivitou, nemám do ní daleko. Když jsem si uvědomil, že to v sobě stále mám, snažil jsem se to nějakým způsobem potlačit, ale nyní se mi tyto scény objevují i ve snech. Často v nich někoho zabiji nebo někdo nahání po lese mě a pak mě zabije. Například nedávno se mi zdál zvláštní sen. Chytila mě pochybná osoba a začala mi vyhrožovat s pistolí u hlavy. Měl jsem strach, ale poslal jsem ji doslova do p----e. Vystřelila. Ve vteřině jsem ucítil bolest, jak se mi kulka zavrtala do hlavy. A nic. Jednoduše jsem umřel ve snu. Paradoxem je, že přesně tohle bych udělal já, kdyby jsem se již rozhodl.
Robin

Názor odborníka
Robine,
vaše rozhodnutí ovládnout své emoce a vědomě změnit své jednání si zaslouží velké uznání. Uskutečněním tohoto rozhodnutí změnit se jste prokázal velikou duševní sílu. Vynaložil jste úsilí, abyste překonal dědičnou predispozici. Váš heroický čin, tedy práce na změně svého charakteru, se podařil, ale pak začalo něco skřípat.
Jako první se nabízí vysvětlení, že pokud jste agresivní chování a emoce vytlačil ze svého života, zatlačil jste je do hlouběji do nevědomí a odžíváte je formou spontánních fantazií nebo ve snu.
Jako byste ale vylil dítě i s vaničkou. Vaši fyzickou sílu, kterou disponuje tělo, jste zcela zatratil a ona se nechce spokojit s nedobrovolným vyhnanstvím. Ani nemůže, ale dá se využít i na dobré věci. Zaujala mě vaše věta o sportu, kterého jste se zcela vzdal, píšete, že byl pro vás vším. Byla to od vás velká oběť, která pro vás zřejmě byla nutná, abyste dosáhl cíle, který jste si předsevzal. Napadá mě, jestli by nestálo za to zvážit nějakou sportovní aktivitu, kde byste se fyzicky odreagoval. A věnoval byste se činnosti, kterou máte rád. Píšete o tom, že jste nyní vstřícný, slušný, spravedlivý … na okolí, ale nezapomněl jste ještě na jednu osobu? Ano, myslím vás. Zkuste si najít víc činností, které vás budou těšit a budou zdrojem radosti a pocitu, že je vám (se sebou) dobře.
Máte velkou výhodu v tom, že jste se naučil využívat a kultivovat váš mentální potenciál. Jsou to otěže, kterými můžete ovládat svoje tělo a své emoce. Využijte jej k vládnutí nad svými fyzickými silami.
Nyní k vašemu snu. Zkuste vaši smrt ve snu brát symbolicky. Smrt vašich negativních emocí, agresivního chování, které vás dříve ve velké míře ovládaly, ale které jste zvládl. Jako by se zhmotnily ve formě té podivné postavy a pomstily se za to, co jste jim udělal. Poslal k čertu.
Zmiňujete opakující se myšlenky na sebevraždu. Zkuste si najít např. telefonní linku důvěry, která funguje ve vašem regionu, a pokud vás podobné myšlenky budou zaměstnávat, proberte je s pracovníkem krizové linky.
Přeji vše dobré,
Marta Helingerová