Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Akné mi ničí život: Pomoci může terapie i alternativní medicína.
Dobrý den, v poslední době mi připadá, jako bych neměla život. Důvodem je silné akné…
Stanislava Ševčíková, Psychoterapeutka
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
23. 10. 2015
Dobrý den,
v poslední době mi připadá, jako bych neměla život. Důvodem je silné akné, které se začalo objevovat zhruba před měsícem a půl.
Skutečně problémy se rozjely až s novým školním rokem. Tak nějak tuším, že to souvisí se srovnáváním. Ale já prostě nemůžu přehlížet všechny své spolužačky s nádhernou pletí! Vlastně se z toho vyvinula obsese. Každému člověku nejdřív ze všeho zírám na pleť. Rozhodla jsem se bojkotovat poslední školní výlet, protože bych nedokázala cestovat se svým akné a být naprosto bez možnosti jej přes den kontrolovat. Podotýkám, že nikdo ze spolužáků mi nic ošklivého ohledně akné neřekl.
Hodně jsem si slibovala od odborné pomoci dermatoložky. Návštěva však skončila fiaskem. Odmítla jsem užívat kontroverzní isotretinoin a z celkového přístupu paní doktorky a toho, jak se mnou jednala, jsem se sesypala. Po tomhle výstupu mi k ní mamka zakázala chodit. Nutno podotknout, že mamka se opravdu snažila, zaplatila mi drahou kosmetiku proti akné. Jenže mám pořád pocit, že se akné nijak nezlepšuje a cítím, že tenhle přístup už i mamku přestává bavit a je ke mě chladnější.
Sama o sobě vím, že se občas chovám nesnesitelně, ale nemůžu to zastavit. Někdy se cítím spokojená, říkám si, že na světě existují i daleko horší problémy. Jindy mě ale zase napadá, že nemám právo si stěžovat, a to právě kvůli tomuhle faktu – že je to vlastně hloupost, protože lidé trpí kvůli daleko horším věcem a já jsem jen ufňukanec.
Už jsem ohledně téhle situace zoufalá, můžete prosím poradit?
Markéta

Názor odborníka
Dobrý den, Markéto,
děkuji za odvahu napsat do této poradny. Při čtení vašeho dotazu rozumím, že silné akné je skutečně významným problémem pro mladého člověka ve vašem věku, pro dívku obzvláště citlivé téma. Říkám si, jestli jste o svém problému hovořila s nějakou se svých kamarádek či mámou? Jaké mají zkušenosti s tímto problémem? Jak vnímají konkrétně vaše akné? Nemají třeba nějaké osobní zkušenosti, které zabíraly, např. změna stravy, změna životního stylu, aplikace bylinek?
Z řádek vašeho dotazu nebylo zcela zřejmé, jak lékařka dermatoložka pojala přístup k vašim potížím. Bagatelizovala je? Nechovala se dostatečně citlivě? Říkám si, když nevyhovuje jeden lékař, proč nejít k druhému lékaři nebo jinému specialistovi, napadá mě zkusit i něco „alternativního“, přitom kompletně vycházejícího z přírody – třeba tradiční indickou medicínu ajurvédu nebo tradiční čínskou medicínu, někteří lidé s ní mají velmi pozitivní zkušenosti (záměrně nedávám kontakt na konkrétní zařízení, to ponechávám vaší domluvě s rodiči a vaší případné iniciativě). Tradiční evropská medicína nemusí být v protikladu k oběma jmenovaným systémům léčení.
Možná byste také mohla navštívit psychoterapeuta, se kterým je možné si popovídat jak o zvládání akné, tak o dalších tématech, které vás napadnou.
Přeji sluníčkové podzimní dny,
Stanislava Ševčíková