Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Boj s jídlem: Sledujete nějakou souvislost s vaším perfekcionismem?
Dobrý den, dovoluji si napsat svůj „nekonečný“ příběh, který se točí okolo problémů s jídl…
Veronika Klempová, Psychoterapeutka
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
13. 3. 2012
Dobrý den,
dovoluji si napsat svůj „nekonečný“ příběh, který se točí okolo problémů s jídlem. Je mi 30 let, měřím 165 cm a od malička trpím nadváhou, celá rodina (od babičky) též. V osmnácti letech jsem dokázala zhubnout z 84 kg na 64 kg, poměrně rychlým (a ne příliš zdravým) způsobem. Na této váze jsem se držela cca do 25 let – tedy 7 let. Za posledních pět let jsem se však dostala na váhu 70 kg, což je pro mě alarmující hranice, kterou jsem si stanovila.
Trápí mě samozřejmě kila navíc (jako v 18 letech), ale nyní, o 12 let později, spíše skutečnost, že jsem si nedokázala za ty roky nastavit normální vztah k jídlu. V podstatě se točím stále ve fázi diet a přejídání. A je tak jasné, že se váha mění spíše směrem nahoru, což chci zastavit a najít si nějakou přijatelnou váhu – třeba 60 kg, na kterou bych se dostala a již si ji držela, zdravým způsobem.
Ale hlavně se mi jedná o nalezení normálního vztahu k jídlu, který stále postrádám. Např. od pochutin, jako jsou chlebíčky nebo chipsy, nedokáži jen uďobnout jako další lidé, ale musím se jimi přejíst. Potom samozřejmě následují výčitky a tak stále dokola. V životě jsem už musela vyřešit dost komplikovaných situací (rodinné vztahy, práce, úraz, nemoc), které se mi celkem daří zvládat pozitivně, ale jídlo je oblast, kterou prostě nemám pod kontrolou. I když teoreticky vím, kde se dějí chyby, do praxe řešení uvést neumím. Pozoruji u sebe určité sklony k perfekcionismu a úzkostné poruše, ale opravdu to nechci řešit jídlem.
Děkuji, Lenka
Lenka

Názor odborníka
Dobrý den, Lenko,
děkujeme za váš příběh. Píšete o svých problémech a o vašem vztahu k jídlu. Z vašeho příběhu je vidět, jak pečlivě se věnujete monitorování vaší váhy, výšky, vzájemnému poměru, nadváze. Je to pochopitelné – trápí vás ony kila navíc. Na jedné straně držíte diety, ovšem ty dokáže vystřídat neřízené přejídání.
Co se týče praktického řešení a podpory v oblasti vašeho stravování, pomoci může dobrý poradce pro výživu. Často se stává, že držení diet, bez ohledu na životní styl a metabolismus jednotlivce, spíše způsobuje nedostatek živin a přílišné ukládání tuků. Nutriční poradce může pomoci sestavit jídelníček na míru. Bez toho, aniž by docházelo k nedostatečné výživě. Poradny je možné vyhledat například pod názvem „Poradna pro zdravou výživu“. V Brně, kde žiji, fungují často při nemocnicích a jsou hrazeny pojišťovnami.
Na druhou stranu píšete, že u sebe vnímáte sklony k perfekcionismu, úzkostem. V této oblasti může být nápomocen někdo, kdo by vám pomáhal pracovat s vaší psychikou. Součástí takové pomoci může být nejen práce na vašem vztahu k jídlu, ale i na vztahu k sobě samé, k vašemu tělu, vašim citům a různým částem vaší duše. Někdy může člověk i na drobných každodenních situacích a způsobu, jak je zvládá, jaký k nim má postoj, poznat sám sebe. A z tohoto poznání může začít krok za krokem měnit svůj dosavadní život.
Některé věci v životě je možné změnit samozřejmě skrze své úvahy nebo uvědomění. Někdy však člověk, i přestože ví, „jak by se věci měly“, jedná v rozporu. A nedaří se z těch kolejí nebo začarovaných kruhů vystoupit, stále se v nich nějak točí.
Může to být lecčím. Každý člověk, byť se jedná o přejídání, je jiný. Na základě toho, co v životě prožil. U perfekcionismu se někdy stává, že touha po dokonalosti, po tom být perfektní, může někdy zakrývat skutečné lidské potřeby, přání a touhy.
Hledáte‑li odbornou pomoc při potížích s vaší psychikou, tak průvodcem při hledání cesty z různých slepých uliček a životních křižovatek vám může být psycholog nebo psychoterapeut. Někomu na druhou stranu lépe vyhovuje například terapeutická skupina.
Přeji vám, Lenko, abyste svoji cestu ke zdraví a spokojenosti brzy našla.
Hodně sil i trpělivosti.
Veronika Šuráňová