Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Budou děti taky bipolární?
Dobrý den, po patnáctiletém manželství s mužem trpícím bipolární poruchou osobnosti (léčíc…
Radkin Honzák
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
4. 1. 2011
Dobrý den,
po patnáctiletém manželství s mužem trpícím bipolární poruchou osobnosti (léčícím se bohužel jen v době depresí) podal manžel v manické fázi – podpořené užíváním antidepresiv – návrh na rozvod.
Ihned po rozvodu, kterého se domáhal s agresivitou příznačnou pro jeho manické fáze, se oženil s milenkou po necelé jednoroční známosti a přivedl ji do jiného stavu. Měla jsem velký problém se s celou záležitostí vypořádat, ale cca po roce od jeho odchodu od rodiny se začínám cítit lépe. Větším problémem se ale zdají být naše děti – dcery (14 a 9 let). S každou z nich jsem musela vyhledat v posledním roce pomoc pedopsychiatra, protože na odchod tatínka zareagovaly dětskou depresí – oběma jim byla nasazena antidepresiva.
Na starší však pozoruji i opačné fáze – nespavost, hyperaktivita, přílišná hovornost , spousta plánů, nekonečná energie atd. atd. Mladší se takto začala chovat až po zvýšení dávky antidepresiv (původní dávkování nestačilo).
Mám strach, že tento problém už v budoucnu nebudu schopna zvládat: chování exmanžela v mániích a depresích mě zcela vyčerpalo a pokud budu muset stejné problémy řešit u dcer, kde teprve nastupuje puberta, neumím si to vůbec představit. Můžete mi, prosím, napsat vůbec něco povzbuzujícího? Nejspíš jen člověk, který se setkal s BAP „v plné kráse" může pochopit mou současnou úzkost.
Děkuji za pochopení.
Kanga

Názor odborníka
Vážená Kango,
jako psychiatr s téměř padesátiletou praxí plně chápu vaši úzkost a cítím s vámi, zejména když víte, že vaše dcery jsou v situaci, kdy se s možnou dědičnou složkou kombinuje i nadměrná stresová zátěž.
Kdybych se ocitl ve vaší situaci, vyhledal bych ještě pracoviště zaměřené na rodinnou psychoterapii, kde by vám všem pomohli zpracovat traumatickou situaci.
Objevují‑li se u děvčat také manické prvky, které zřejmě umíte dobře odhadnout, nestačí jen antidepresiva: léčbu je nezbytné doplnit léky ze skupiny „stabilizérů“, což byste měla hned konzultovat s ošetřujícím psychiatrem.
Pokud by ambulantní léčba neměla dostatečný úspěch, obrátil bych se s prosbou o péči na dětské oddělení spádové psychiatrické kliniky.
Přeji vám úspěšné řešení všech problémů.
Radkin Honzák