Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Bývalý přítel, psychopat, ve snech: Klíčem k pochopení snů jsou emoce.
Dobrý den, před několika lety jsem měla přítele, se kterým jsem byla rok. Dle odborníka, k…
Marie Kovářová, Psychoterapeutka
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
4. 7. 2012
Dobrý den,
před několika lety jsem měla přítele, se kterým jsem byla rok. Dle odborníka, kterého jsem musela vyhledat poté, co jsem se s ním konečně rozešla, šlo o psychopata. I já souhlasím. Můj stav je sice již o mnoho lepší, ale stále mám zlé sny, poměrně často. Zdá se mi o různých lidech (i blízkých), ale vždy je to on, mění podoby a vyhrává nade mnou ve lsti, v jiných případech mu konečně řeknu všechno, co mu dlužím, tedy nic hezkého.
Přes den se mi automaticky vracívají myšlenky na to, jak se pomstím. Vím, že to nemohu udělat, a přesvědčuji se o tom, že bych nebyla s tímto činem spokojena. Zároveň ale vím, že vůbec to, že na to myslím, mě činí i po těch letech v podstatě stále otrokem. Tehdy přesvědčení, že má vždy pravdu, nyní, že je stále nebezpečný a nejlepší obranou je útok.
Racionálně tyto myšlenky vytrvale odbíjím, ale ony se stejně vrací. Vím, že se hněvám především sama na sebe, ale nedokážu si odpustit. Měla jsem již také sen o vraždě – byla velmi krutá. Vím, že ač jsem zabíjela člověka, který byl ve snu můj otec, byl to „symbol zla“, pod kterým se vždy skrývá táž osoba.
Vždy jsem byla mírná a uzavřená a neuměla nikomu říci ne. Nyní mívám záchvaty vzteku. Jsem cholerická a velmi nepříjemná. Mám strach, že se mi chce pomstít, mně i mé rodině. Vím, že je to paranoidní, ale tyto stavy nemám neustále, jen občas a ve vlnách (několik dní a pak měsíc či dva nic). Proto jsem zatím nevyhledala odborníka osobně. Nechci už trápit své okolí tím, že se stále bojím.
Matylda

Názor odborníka
Dobrý den, Matyldo,
píšete o tom, jak se vám i po několika letech po rozchodu s expřítelem opakovaně vrací myšlenky na něj. Tyto myšlenky vnímáte jako nepříjemné a snažíte se s nimi bojovat tak, že si je racionálně zakazujete. Přesto se vám vytrvale vrací – nejen přes den, ale také v noci v podobě snů. Cítíte se být stále pod expřítelovým vlivem a jeho osobu vnímáte jako hrozbu vůči sobě i vůči své rodině. Bojíte se a nechcete své okolí zatěžovat.
Co by se stalo, kdybyste si ty nepříjemné myšlenky či sny pustila k sobě, nechala je k sobě promluvit? Co by vám říkaly? Pokud se nějaké prožitky opakovaně vrací, je možné, že jsou pro náš život stále aktuální a snaží se nám něco naznačit, sdělit. Pokud se snažíme tato sdělení potlačit, může se stát, že se nám v jiné podobě vrátí zpět, konkrétně například ve snech (dále pak v podobě somatických obtíží, opakovaných činnostech apod.). Proč tomu tak je?
Vědomá kontrola, která nám umožňuje přes den držet naše pocity pod pokličkou, přestává být během spánku účinná a aktuálně prožívané situace či konflikty se nám tak dostávají do snů. Problematické však může být to, že už jim ve snovém podání nemusíme tolik rozumět, protože dochází k jejich cenzuře. Klíčem k pochopení našich snů se však mohou stát emoce, které při nich prožíváme, protože ty jsou vždy reálné. Osobně mě napadá, že pokud máte vůči expříteli silné negativní emoce (chuť se pomstít, říct mu vše, co jste ještě neřekla, strach z ohrožení), je k jejich svobodnému vyjádření jedinečný a bezpečný prostor právě ve vašich snech.
Obsahové zaměření snů pak může odpovídat vaší chuti si s expřítelem vyrovnávat účty, případně vašim obavám z jeho osoby. Kdybyste se sama pokusila nad svými sny takto zamyslet, co by vás k nim ještě napadlo? Jaké další pocity máte spojené s obsahy snů a lidmi, které se v nich vyskytují? Zapadl by tento klíč to nějakého vašeho zámku? A pokud ano, co by otevřel?
Další věc, nad kterou se zamýšlím, jsou vaše obavy z expřítele a jeho vlivu na vás a vaší rodinu. Z čeho mohou pramenit? Čeho se obáváte? Mám k této problematice velmi málo informací (nezmiňujete, za jakých okolností jste se rozešli, jaké mezi vámi byly problémy, zda jste spolu stále ve styku apod.). Uvádíte však, že rozchod s ním byl komplikovaný a že byl přítel psychopat. Stejně tak ke konci dotazu zmiňujete, že se zlobíte sama na sebe a nedokážete si odpustit. Bohužel nevím, v jakém kontextu je toto myšleno.
Protože se mi k vašemu dotazu váže hodně dalších otázek, které bych vám ráda položila, abych plně porozuměla tomu, co prožíváte, napadá mě, zda by i pro vás nebylo zajímavé si o vaší situaci s někým pohovořit. Osobní setkání dovolující dialog s někým, komu důvěřujete (ať už s odborníkem, který vám již v minulosti pomohl, nebo s někým z vašeho okolí), by mohlo přinést odpovědi na to, co byste pro sebe potřebovala, abyste se cítila bezpečněji.
Z vašeho dotazu mám pocit, že je v něm pro mě několik nedokončených záležitostí (jak ve vašem vztahu k expříteli, tak k vašemu okolí, které již nechcete zatěžovat), které se v podobě myšlenek a snů snaží hlásit o vaší pozornost. Ráda bych vás proto podpořila v tom, abyste se je nebála vyslyšet a zkoumat. Možná se pro vás mohou stát zdrojem zajímavých informací.
Budu vám držet palce!
Marie Kovářová