Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Částečná závislost?
Dobrý den, můj kamarád ze školy se ke mně chová naprosto normálně, ale někdy se stává, že …
Ludmila Hudcová, Psychoterapeut, arteterapeut
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
12. 1. 2011
Dobrý den,
můj kamarád ze školy se ke mně chová naprosto normálně, ale někdy se stává, že když se se mnou moc nebaví, nebo si mě v nějaké chvíli moc nevšímá (třeba se celou přestávku někde toulá, odmítá si se mnou sednout na hodinu, nevěnuje mi příliš pozornosti, nebo se se mnou skoro celý den nebaví, ale naštvaný na mě není, ani nic podobného), tak začnu cítit pocit úzkosti a stresu.
Cítím se naprosto odstrčen, jakoby se se mnou nikdo nechtěl bavit a nikdo mě nebral mezi sebe. Některé dny, kdy dokážu být v klidu, se nic takového neděje. Je to ale velmi složité.
Existuje nějaký způsob jak se tohoto problému zbavit? Děkuji.
Marty

Názor odborníka
Způsob, jak se tohoto problému zbavit, jistě existuje. Můžete místo pocitu úzkosti a odstrčenosti získat ve zmíněných situacích pocit vnitřního klidu a vyrovnanosti. Je to to, co byste chtěl prožívat?
Z vašeho dopisu je zřejmé, že na rozumové úrovni si uvědomujete, že nemáte důvod k tak intenzivnímu stresu, ale na emocionální úrovni se děje něco, co přichází nekontrolovaně a co vám komplikuje život.
Je velmi pravděpodobné, že tyto vaše obtíže spadají do nějakého dřívějšího období života, nejspíše do období, kdy jste byl dítětem. Děti jsou přirozeně odkázané na přítomnost, podporu a pozornost blízkého člověka. Na těchto hodnotách závisí přímo jejich život a zdravý vývoj. Někdy však dospělí z nějakých důvodů nemohou nebo neumějí dát dítěti to, co potřebuje.
Podotýkám, že příčina nemusí spadat jen do období dětství. V určitém období zkrátka člověk prožije něco těžkého – může to být například určitý pocit ohrožení, kdy chyběla podpora z okolí a kdy neměl ani on sám dostatek vnitřních zdrojů k překonání stresu. Lidem se to stává poměrně často. Takový zážitek zůstává uložen v paměti a kdykoliv se v životě objeví situace, která něčím připomene tu starou traumatickou zkušenost, objeví se najednou i pocity, které člověk tenkrát prožíval.
Co s tím? Někdy pomůže, když si člověk více uvědomí, že tyto pocity patří minulosti a že dnes už žije v jiném čase, kdy má díky bohatším zkušenostem více zdrojů, aby obtížné situace lépe zvládnul. Někdy jen toto nestačí. Pak je na místě vyhledat odbornou pomoc. Existuje více způsobů, jak s těmito obtížemi lze s pomocí odborníka pracovat.
Podle mé zkušenosti tyto problémy účinně a rychle řeší neurolingvistické programování a hypnóza podle Eriksona.