Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Chci jednou práci, která mě bude bavit: Vytvořte si pozitivní vizi.
Dobrý den, vím, že můj příběh je u lidí v tomto věku asi častý, ale i přesto bych raději s…
Petr Pražák, Kouč
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
2. 5. 2012
Dobrý den,
vím, že můj příběh je u lidí v tomto věku asi častý, ale i přesto bych raději slyšel názor někoho jiného. Studuji střední školu, kterou nesnáším. Nemám rád učitele a jejich přístup (těch, kterých si vážím, je poskrovnu), nemám rád svůj obor a dost těžko se mi učí. Vysokou chci studovat v úplně jiném oboru, to, co mě baví. Nic z toho, co studuji teď, mě vážně nebaví, ve volném čase nedělám nic podobného a jsem z toho nešťastný.
Mám pořád takovou naivní představu, že půjdu na vysokou, najdu si práci, vydělám dost peněz a budu si s rodinou vesele žít. Chtěl bych u té představy zůstat, chtěl bych dělat práci, kterou budu mít rád. Jak to mám ale udělat, když nejsem schopný sám sebe přesvědčit a najít pozitivní motivaci k současnému studiu, což je vlastně cesta k vysoké, kde se moje představa alespoň trochu naplní.
Všichni kolem pořád říkají, že nikdo nedělá práci, kterou má rád. A že tak nejspíš dopadnu i já. To mě děsí, protože jenom studium špatného oboru mě ničí. Nevím, kde sebrat motivaci k učení.
Patrik

Názor odborníka
Dobrý den, Patriku.
Znám mnoho lidí, kteří dělají práci, co je baví (a mám štěstí, že se mezi ně počítám). Takže to jde a vaše představa není naivní. Pokud se chceme živit tím, co nás opravdu baví, musíme obvykle propojit tři prvky.
Musíme objevit náš talent, to, v čem jsme opravdu dobří a jedineční. Musíme najít vášeň pro to, co chceme opravdu dělat. A musíme najít způsob, aby propojení našeho talentu a vášně přineslo hodnotu pro ostatní, abychom si také vydělali na živobytí.
Není to vždy lehká cesta a pravdou je, že mnozí z nás na první dva kroky rezignovali. Z vašeho dotazu se zdá, že právě teď věnujete velkou pozornost tomu, co vás právě teď nebaví, netěší. Navrhuji vám opačný přístup. Zaměřte svoji pozornost na to, co vás baví, co jsou vaše talenty, věnujte se jim, rozvíjejte je, čerpejte z nich pozitivní energii.
Vytvořte si pozitivní vizi, jak by vaše vysněná práce měla vypadat. Představte si, že už tam jste a pak zkuste vyprávět příběh, jak jste toho dosáhl. Ve všech dobrodružstvích hrdina překonává překážky, aby dosáhl svého cíle. Jinak by to nebylo dobrodružství. Věřím, že i vy ty své hravě překonáte.