Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Chci razantně změnit svůj život: Je lepší jít na to pomaleji.
Dobrý den, mám poslední dobou pocit, že potřebuji razantně změnit svůj život. Asi je to tí…
Jan Smetánka, Vydavatel Psychologie.cz
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
16. 4. 2015
Dobrý den,
mám poslední dobou pocit, že potřebuji razantně změnit svůj život. Asi je to tím, že se se mnou nedávno rozešla přítelkyně – přišel jsem o svůj pevný bod v životě, takže mám tendenci „rozbít“ i všechno ostatní.
Taky je mi 30 let, a přesto se cítím spíš na 50. Necvičím, většinou se stravuji v kantýně v práci, nebo přes den nejím vůbec, občas samozřejmě do toho nějaký ten stres. Spím většinou kolem pěti až šesti hodin, večery většinou trávím u počítače, což expřítelkyně dříve špatně nesla.
Chci prostě jít do sebe. Chci udělat změnu, než mě ve čtyřiceti trefí infarkt. Jak ale začít? Přijde mi divné říct si: zítra si dám místo hamburgeru salát, pak si půjdu zacvičit a večer půjdu spát v deset. Byl bych rád za nějakou postupnou, míň bolestivou změnu, abych toho za týden nenechal. Poradíte?
Jirka

Názor odborníka
Dobrý den, Jirko,
období po rozchodu bývá náročné a každý se s touto změnou srovnává po svém. To, že se nyní cítíte bez náplně a energie, je v této situaci pochopitelné, normální, i když nepříjemné.
Někdy je nejlepší dát tomu čas. Když připustíme, že to teď nějakou dobu nebude stát za moc, a zároveň věříme, že změna k lepšímu je časem nevyhnutelná, hned se tímto šedým obdobím prochází lépe. Je velká pravděpodobnost, že se s každým dalším týdnem budeme cítit lépe, postupně se nám vrátí energie a chuť něco pravidelně dělat a také se vyjasní představa, co konkrétně by to mělo být.
Po rozchodu také pomáhá společnost lidí. Máte nyní možnost potkávat se s někým z rodiny nebo okruhu přátel a společně vymýšlet zajímavý program, třeba právě spojený s pohybem venku na zdravém vzduchu? Umíte si představit, že vy sám jste iniciátorem, “manažerem” těchto setkání?
Ve svém dotazu píšete, že chcete razantně změnit život, hlavně v oblasti životosprávy, zároveň si přejete, aby vaše změny nebyly tak bolestivé. Dokážete si představit, že tyto změny pojmete méně razantně, pomaleji? Tento k sobě láskyplnější přístup mívá často delší trvání, přináší příležitost si ty naše cestičky pěkně prošlápnout, bez dalšího dodatečného stresu, že je toho na nás moc, že nestíháme. V čím větší rychlosti se v životě pohybujeme, tím více detailů nám unikne. Navíc, pustit se intenzivně do několika věcí naráz často funguje pouze krátkodobě – na úplném začátku.
Zmiňujete tři oblasti, které chcete změnit – cvičení, stravu a večerní sezení u počítače. Co je to první a nejjednodušší, s čím v každé této oblasti můžete začít? Je například možné vyměnit denně jednu hodinu u počítače za chůzi kdekoliv venku? A neřešit proč, kam, s kým, ale prostě jen hodinu chodit?
Také v oblasti stravování se doporučuje začít jednou přijatelnou změnou, bez dalšího stresu, a když ji vezmu za svou, přidám další. Můžeme například vyměnit sladké nápoje za vodu, sladkosti a cukr postupně nahrazovat ovocem apod.
K životosprávě, konkrétně pohybu, relaxaci, stravě a spánku si dovoluji nabídnout vám více inspirace ve svém loňském ebooku Letní restart, můžete si jej stáhnout zde na webu.
Jirko, věřte tomu, že bude brzy lépe a třeba i tomu trošku sám pomožte. Držím vám palce a přeju v rámci možností příjemné jarní dny.
Jan Smetánka