Poradna
odemčené
Citově vyprahlá
Budovali jsme společný život, podnikání. Manželka se cítí vyčerpaná, trpí i náš vztah.
Lukáš Dastlík, Psycholog
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
20. 6. 2018
S přítelkyní, dnes manželkou, jsme od roku 2010. Prvních pět let jsme prožívali téměř dokonalý vztah plný lásky, porozumění, štěstí. S ohledem na naši výchozí finanční situaci (bez vstupního kapitálu na bydlení) jsme se rozhodli jít do společného podnikání, především jako náplň manželky, já pouze okrajově. Tento plán měl zároveň řešit její nespokojenost, především časovou, v zaměstnaneckém poměru, ale zároveň i naplnění po profesní a osobní stránce – v rodině byla vždy shazovaná, nesměla se projevit, bez jakékoliv sebedůvěry.
Podnikání šlo ztuha, ale nějakým způsobem jsme téměř doběhli do cílové rovinky, kdy jsou generovány peníze, manželka bude mít čas, přičemž zároveň (jako bonus) přesvědčila sama sebe o svých schopnostech. Problém nastal samozřejmě v našem vztahu – já typově spíše dominantní, pragmaticky přemýšlející, manželka spíše pocitově založená a těžko se srovnávající s parametry dnešní doby, respektive společnosti.
V průběhu podnikání došlo postupně k odcizení, menšímu projevu citů, méně  času stráveného příjemnými zážitky (na úkor snahy dotáhnout věci do konce). Situace gradovala fakticky i tím, že jsem mohl podnikání řešit pouze po večerech, tedy po práci, kterou mám již tak časově náročnou. Z toho plynul téměř nulový čas na příjemné společné zážitky.
Nyní je stav takový, že manželka došla do bodu, kdy vnímá jen samá negativa, moc si toho neužila a je zároveň citově vyprahlá (tak to popisuje sama). Aktuální optikou vnímá jen špatné věci, které mezi námi proběhly. Já jsem si dokázal udržet rozdíl mezi podnikáním a vztahem, ona tomu naopak propadla.
Nyní se manželka ve vztahu hledá, zda má význam, zda mě miluje apod. Dohodli jsme se na postupu, že se pokusíme spolu trávit čas příjemně, aktivně a uvidíme, jak to bude vypadat. Nyní spolu ani nespíme, ale myslím si, že ačkoli pochybuje o citech, nejsem jí nepříjemný.
Lze docílit ve vztahu stavu před podnikáním?
Ondřej, 31 let

Názor odborníka
Hezký den, Ondřeji,
vztah se dá dostat do stavu před podnikáním, jen je třeba přijmout odpovědnost vás obou zcela seriózně a vážně a věnovat si čas a aktivity, které tomu pomohou.
• První věc je, že pokud je manželka podobně stará jako vy, začali jste vztah i podnikání relativně brzy, což může také (spolu s dalším) způsobovat onu vyprahlost.
• Další moment je, že jste, jak uvádíte, téměř doběhli do cílové rovinky – toto může být vnímáno každým dosti jinak a také vést k jinému, méně optimistickému pohledu na situaci a možnost jejího zlepšení.
Může být sice částečně pravda, že ženy mají větší tendenci vnímat ve vztahu i v životě nepříjemnosti, muži ale zase pro změnu často bagatelizují i opravdu vážné věci – na to bych si dal určitě pozor.
Celý váš dotaz totiž trochu působí tak, jako byste byl tím, kdo vztah pracovní i soukromý řídí, kdo ví, jak je to potřeba dělat, a nyní chce pomáhat i své ženě, aby se ze svého stavu dostala (např. problém samozřejmě nastal v našem vztahu, parametry doby a společnosti, já dokázal oddělit apod.). To bývá často problém: ženy se v těchto případech nevnímají jako partnerky a to jim způsobuje další nelibé emoce.
Je nutné si uvědomit, že jste i vy svým přístupem, nejen optikou „citové“ manželky, tuto situaci způsobil. Asi jste oba nebyli dostatečně všímaví ke kvantitě i kvalitě komunikace ohledně podnikání a volného času, pro vaši ženu to již bylo příliš a hlavně nepříjemné. Nyní je třeba si vše otevřeně popsat a rozhodnout se společně, jakým způsobem chcete dál fungovat – jak pracovně, tak v soukromí.
Využívejte celý web.
Předplatné
Určitě je k tomu třeba oboustranná angažovanost a schopnost změnit své návyky, odpuštění a opuštění minulosti a dovednost domluvit se nyní, jak to OPRAVDU oba vnitřně chcete v práci a soukromí, kolik času a jak chcete trávit spolu vy dva a podobně.
Potom je možnost, že se vrátíte zpět tam, kde jste byli na začátku, a vztah se opět narovná po stránce psychické i tělesné.
Ať se vám to oběma podaří – ať již samostatně, či s jakoukoli externí pomocí.
Hezké léto,
Lukáš Dastlík