Poradna
odemčené
Co se mi to ve snu vrací?
Někdy je sen jako dopis od soudu: chodí znovu a znovu, dokud ho nepřijmeme.
Olga Plíčková, Koučka, lektorka
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
11. 9. 2018
Před patnácti lety jsem ze dne na den musela opustit tehdy úspěšnou firmu, kterou jsem 12 let budovala a která byla jako moje dítě. Rozchod se společníkem jsem brala jako velkou zradu a nespravedlivost – společnost vykrádal, ale byl majoritním vlastníkem a já neměla možnost se bránit. Choval se hrubě ke mně i zaměstnancům, ale byl kopií mého otce, proto jsem vydržela tak dlouho, zatímco zaměstnanci odcházeli a přicházeli. Firma po mém odchodu po dvou letech zkrachovala.
Odchod z takového prostředí byl nakonec velmi pozitivní, našla jsem jinou, velmi zajímavou práci, naučila se spoustě nových věcí, projela celý svět a vydělala si hodně peněz. Žiji ve spokojeném manželství, nemáme dluhy a mám hodně přátel. Všechny velké sny se mi splnily. Nechápu proto, proč se mi léta vrací v malých obměnách sen o zradě mého společníka.
V tom snu jdu do firmy, která mi už nepatří, lidé se na mne zkoumavě dívají a dělají jakoby nic, ale v mojí kanceláři už sedí někdo jiný a já ani nemám svůj stůl. V životě se mi staly horší věci, vloni jsme měli dvě úmrtí v blízké rodině hned po sobě. Ale o nikom z mrtvých příbuzných se mi nikdy nezdálo.
Ve vědomém životě je odchod z firmy dávno zapomenutá minulost stejně jako vztah s mým (dnes už mrtvým) otcem a potom společníkem stejně nesnesitelné tyranské povahy. Ve dne je mi dobře. Ale v noci se mi vrací ve snech ten pocit šílené nespravedlnosti a frustrace.
Nevím proč, ale je to stále častější, třeba jednou, dvakrát týdně. Čím lépe se mi žije, tím horší mám sny. Jde se jich nějak zbavit a proč se mi to děje?
Karin, 54 let

Názor odborníka
Dobrý den, Karin,
zdravím vás a děkuji vám za váš dotaz. Myslím, že máme v zásadě dvě možnosti:
• Shodnout se na tom, že sen o zradě vašeho společníka je zkrátka jakýsi nonsens bez hlubšího významu – něco jako obtížný hmyz, který je obtížný, protože je to jeho podstata (z lidského pohledu), ale není to něco, co bychom nějak zkoumali a hledali v tom nějakou záhadu.
• Připustit, že sen se vám nezdá náhodou, že něco znamená – a zkusit zjistit, co.
Vzhledem k tomu, že píšete do poradny, první varianta nepřichází v úvahu. Takže budeme vycházet z toho, že sen přináší nějaké poselství, a když ho rozluštíte a něco ve svém životě nebo v sobě na základě toho rozluštění změníte, nebude se vám už muset nadále zdát. Pokud totiž bereme sny jako způsob, kterým s námi komunikuje naše duše, pak opakovaný sen znamená něco jako dopis od soudu: chodí pořád znovu a znovu, dokud ho nepřijmeme.
Sny jsou velmi individuální a jediný, kdo je může skutečně vyložit, je snící sám. Přesto vám zkusím poskytnout svůj úhel pohledu s vírou, že vás navede na stopu skutečného významu vašeho snu. Píšete dvě věci, které mě zaujaly: čím lépe vám je, tím horší sny se vám zdají, a ve vědomém životě je (nucený) odchod z firmy, stejně jako vztah s otcem, zapomenutá minulost.
Světlo a stín
Začnu první bodem. Jednou z rolí snů je kompenzovat, vyrovnávat náš bdělý život. Jako by nám v tomto světě nebylo dovoleno být pouze ve světle, mít se jenom dobře – pro zachování jakési harmonie je třeba vždy ke světlu dodat stín, k dobru zlo. Pokud tomu tak je, pak by váš sen mohl zastávat takovou vyrovnávací funkci a zkrátka přinášet trochu „zla“ do vašeho jinak dobrého a úspěšného života.
Z mojí dlouholeté zkušenosti ale vyplývá, že to nikdy není takhle jednoduché, čímž se dostávám k druhému bodu: že ve vědomém životě je (nucený) odchod z firmy a vztah s otcem již zapomenutá minulost. Přesně tak. Ve vědomém životě je to – frustrace, křivda, bolest – zapomenuto. Vaše duše (nebo podvědomí, nevědomí, chcete‑li) si to moc dobře pamatuje.
Sny jsou symbolické. Je pravděpodobné, že sen se ve skutečnosti vůbec netýká firmy, společníka ani otce.
A z nějakého důvodu má pocit, že nyní je vhodná doba znovu si tehdejší situaci vybavit, vrátit se k oněm bolestným prožitkům a nově je zpracovat – dojít k nějakému hlubšímu vhledu ohledně toho, co se tehdy stalo, co mělo velmi formativní vliv na váš život a je dosud součástí vás v podobě všech těch zkušeností, které jste díky odchodu z firmy získala.
Možná právě proto, že nyní se máte dobře, a máte tak dost energie se bolestným prožitkem zabývat, aniž by vás mohl reálně ohrozit.
Už tam nepatřím
Navíc: sny jsou symbolické. Je tedy velmi pravděpodobné, že sen o odchodu z firmy a zradě společníka se ve skutečnosti vůbec netýká ani firmy, ani společníka a ani otce. Firma, společník, odchod, spolupracovníci – to všechno je možno brát jako symbolické vyjádření některých vašich částí.
Sen ukazuje, že nějaká vaše vlastnost, která je jako váš společník, nějakou jinou vaši část (reprezentovanou ve snu vámi) zrazuje a jiné vaše části tomu nečinně přihlížejí. Někde ve vašem vnitřním světě (a potažmo ve vnějším, protože vnitřní i vnější svět se vzájemně prolínají a ovlivňují) je to jako tehdy ve firmě – už tam nepatříte, není tam pro vás místo.
V nějaké části vašeho života, symbolicky vyjádřené prostředím snové firmy, již pro vás není místo (nemáte tam stůl a firma už není vaše) – a vy to vnímáte jako křivdu a nespravedlnost, podobně jako kdysi odchod ze skutečné firmy.
Pokud by se vám podařilo rozklíčovat, které vaše postoje, chování, způsoby myšlení nebo vlastnosti jsou reprezentovány prostředím bývalé firmy, zjistila byste, kde že přesně už pro vás není místo – a mohla danou skutečnost propustit, smířit se s tím a otevřít se novým možnostem.
Využívejte celý web.
Předplatné
Jestli si teď říkáte, že to je pěkný nesmysl, že vy ve svém současném životě žádnou takovou oblast, kam už nepatříte, nemáte… můžete mít pravdu – anebo to je jen pochopitelný odpor, obrana před pocity zmaru, frustrace a křivdy.
Vzpomeňte si na naši dohodu, že snem se budeme zabývat, protože nese nějaké pro vás důležité poselství – tak důležité, že se vám zdá znovu a znovu. Jako první krok můžete zkusit připustit, že stará křivda není tak zapomenutá, jak jste si myslela, a že se vás nějak (zatím nevíme jak) týká i v současnosti.