Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Co způsobuje sny, kvůli kterým pláču? Najděte jejich paralelu.
Dobrý den. Opakovaně se mi stává, že mám sen, který zpočátku vypadá nevinně, dokonce v něm…
Marta Helingerová
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
13. 6. 2013
Dobrý den.
Opakovaně se mi stává, že mám sen, který zpočátku vypadá nevinně, dokonce v něm mám i radost.
Najednou se, ale situace zvrtne a já si začnu uvědomovat, nějakou důležitou životní událost, která se mi v reálném životě nestala.
Například se mi zdálo, že je můj pes mrtvý a já vidím jeho ducha i přesto, že pes je zdravý a naživu.
Pak propuknu v hysterický pláč, který pokračuje i po probuzení. I přesto, že vím, že to byl jen sen, nemůžu se uklidnit.
Zajímalo by mě čím to může být způsobeno?
Předem děkuji za zodpovězení dotazu.
Tereza

Názor odborníka
Dobrý den, Terezo,
opakující se sny upoutají naši pozornost, obvykle si je pamatujeme lépe, než ty „jednorázové“. Bez ohledu na to, o čem tyto sny jsou, platí, že opakující se sny volají po řešení problému, který nevidíme nebo nechceme vidět. Sen tak může ukazovat novou, dosud přehlíženou perspektivu, objektivní pohled na situaci, který překračuje naše užší subjektivní pojetí, případně možné důsledky této situace, pokud bude z dlouhodobého hlediska neřešena.
Píšete, že vaše sny mají nevinný začátek, cítíte radost. Takže z perspektivy ega jde o situaci, která rozhodně do kategorie „problém“ nepatří. Dramaturgie vašich opakujících se snových scén používá podobné schéma: nevinná situace, která se změní ve scénu, která na vás emočně zapůsobí, ale ke které ve vědomém životě nedošlo. Jak tento moment vysvětlit? Sen použije symbolicky scénu, která s vámi otřese.
Uvádíte pouze jeden příklad, kdy se vám zdálo, že vás pes je mrtvý, ačkoliv je ve skutečnosti živý a zdravý.
Téma zvířat ve snu je kapitola sama pro sebe. Protože nevím, jaké další významné životní události vám sny předestírají, nebudu toto téma šířeji rozvádět. Výklad omezím jen na základní principy. Zvíře ve snu zobrazuje naše instinkty či pocity. Pokud jde o domácí zvíře, pak je pochopitelné, že k takovému zvířeti máme silný citový vztah. Často jsou zvířata ve snu objekty, ke kterým si dovolíme projevit svoje city. Je pro nás daleko snazší projevit soucit či lítost nad zvířetem, než nad sebou samými. Takže scény se zvířaty ve snu mohou odrážet i to, jaký vztah máme k sobě. Citové reakce vůči zvířeti si většinou uvědomujeme snadněji, dovolíme si tuto emoci vyjádřit, než abychom např. plakali sami nad sebou. Tento stav ukazuje na stav vnitřního odcizení. Sen nám někdy pomáhá tyto pocity, které si nedovolíme vyjádřit, dostat ven.
Když to shrnu, vaše sny tedy mohou poukazovat na nějakou situaci, kterou nevnímáte nebo nechcete vnímat jako ohrožující. Nechcete si připustit, že to je problém. Anebo vám sny pomáhají si odžít si emoce, kterým ve vědomém životě nedáváte prostor, nedovolíte si je vyjádřit.
Už jen pouhé zaznamenání si vlastních snů a toho, co se v nich odehravá, může být pro nás přínosné a léčivé. Někdy se nám nepodaří do detailu rozklíčovat snovou scénu a významy jednotlivých částí. Ale můžeme zachytit téma, pocit a snažit se ho spojit s vědomým životem. Chcete‑li například popsat nějakou scénu nebo pocit ze snu, zkuste začít větou „Je to podobné, jako když…“.  Pokud se vám podaří najít paralelu, interpretace snu je na dosah.
Přeji vám mnoho zdaru.
Marta Helingerová