Poradna
odemčené
Devět let bez partnera
Když vidím, že má muž o mě zájem, začnu ho od sebe odhánět. Toužím po lásce, ale strach je asi silnější.
Dominika Večerková, Psycholožka
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
18. 10. 2016
Už to bude 9. rok, čo som sama, bez stáleho partnera. Som aktívna žena v strednom veku, zdravo sebavedomá, aktívne športujem. Prešla som rozvodom a následne vždy bolestnými sklamaniami. Vlastne ani neviem, aké to je, keď vás naozaj miluje muž. Priťahujem ženatých, sukničkárov a staršie vekové ročníky. Scenár sa opakuje dookola. Pociťujem strach zo zblíženia a som z toho nešťastná. Keď mi nič nehrozí, som bezprostredná, uvoľnená, usmiata a spoločenská. Akonáhle sa ocitnem sama s niekým, kto sa mi páči a srdce mi vie napovedať, zrazu sa potrebujem silene premáhať a vypustím z úst rôzne útočné slová, ktorými odstraším… a následne som frustrovaná a samozrejme, každý jeden muž radšej vycúva, hoci má pozná. Lásky mám na rozdávanie, avšak strach a môj blok je silnejší. Čo mám robiť a ako sa zbaviť niečoho čo vás ovláda?
Eset, 43 let

Názor odborníka
Strach a útok. Dvě slova s (pro mě) poměrně negativní konotací vnímám z vašeho dotazu jako klíčová. Pokusím se je nyní postupně rozebrat, popsat, co asi ve vašem případě znamenají, a doufám, že tímto způsobem najdete alespoň některé odpovědi na vaše otázky.
Lidé mají problémy. Někteří si je připouští, jiní popírají. Lidé nechtějí mít problémy. Málokdo ale problémy řeší a místo toho se radši zaobírá starostmi druhých. To – doufám – není váš problém, Eset. Mám dojem, že vy si dobře uvědomujete, co vás trápí, chcete to řešit a zdárně vyřešit, jen jste ještě nenašla způsob, jak toho dosáhnout.
Není nic nenormálního na tom, že ženy přitahují starší muži, pokud ovšem tyto ženy neměly problematické vztahy s otcem.
Píšete, že už devět let nemáte vztah, a když potkáte milého muže, začnete na něj útočit. Zkusila jste si sama odpovědět proč? Už jedno staré rčení říká, že nejlepší obrana je ÚTOK. Mám dojem, že se bráníte. Otázkou ale zůstává, čemu se bráníte.
Muže chcete, toužíte po něm, a když vám jej situace naservíruje přímo před vás, tak „kousnete“. Abych mohla s určitostí říci, proč tomu tak je, musela bych vás vidět osobně, nicméně mám pocit, že se bojíte odmítnutí.
Strach z odmítnutí
A jsme u toho – STRACH. Strach je emoce, kterou máme částečně vrozenou, ale z velké části socio‑kulturně podmíněnou. Strach z mihotajících se předmětů v trávě máme v genech, abychom se vyhýbali hadím uštknutím. Strach z odmítnutí je již však dán sociálně. Ten, kdo nebyl nikdy odmítnut, nemívá strach z odmítnutí. Ten, jemuž rodiče dávali dostatek lásky a porozumění, také nemívá strach z odmítnutí.
Položme si tedy otázku, kdo vás kdy odmítl. Odpíral vám někdy někdo lásku, odmítl vás váš bývalý manžel, pociťovala jste ze strany rodičů nedostatek přijetí a vlídnosti? Ať ano či ne, na minulosti nic nezměníme. Je třeba koukat dopředu. A pokud vás nějaký muž znovu odmítne? Jeho problém… jsou další a další muži a ten, který vás odmítne, nestojí za to, abyste s ním ztrácela čas.
Dělat věci jinak
Dále píšete, že přitahujete stále stejné typy mužů. Nemůže to být i naopak? Že tito muži přitahují vás, že si je sama podvědomě vábíte k sobě.
Není nic nenormálního na tom, že ženy přitahují starší muži, pokud ovšem tyto ženy neměly problematické vztahy s otcem. V tomto případě by totiž mohlo jít o hledání v minulosti neexistující lásky otce k dceři a vztah milenecký by zřejmě nefungoval či fungoval dosti patologicky.
Každopádně, pokud vám jako milenci starší muži nevyhovují, pokud to víte, pokud stále opakujete dokola ty samé vzorce a ony nefungují, tak s tím přestaňte. Proč dělat něco, co nefunguje. Pokud totiž řešíme problém stále stejným způsobem, nikdy ho nevyřešíme. Musíme uhnout doleva, doprava, nahoru nebo dolů, abychom ho vyřešili.
Sebevědomí
Kladu si ještě otázku, proč aktivní a společenská žena, která se i takto umí popsat a charakterizovat, ztrácí před muži sebevědomí. Ono sebevědomí je mrška, kterou, jak v poslední době pozoruji, nemá nebo ztratila spousta lidí a já se pořád a dokola ptám proč.
Ptám se proto, že lidé s nízkým sebevědomím špatně navazují vztahy, hůř si hledají práci, navíc pak mnohdy kopou do těch, kteří mají sebevědomí zdravé. Myslím si, že problém je jak v rodině, tak celkově ve společnosti, která různými způsoby vychovává nesebevědomé lidi, ovce, které by měly plavat s proudem. Ale to už bychom odbočovali.
V závěru bych to shrnula asi takto: zkuste přestat útočit, nemějte strach z odmítnutí a buďte zdravě sebevědomá. Já zastávám názor, že každá žena je královna, o kterou by měli muži pečovat, tak ať se snaží!
Pokud byste zjistila, že to sama nezvládnete, že jsou vaše strachy a naučené vzorce tak silné, že si s nimi sama neporadíte, tak navštivte odborníka a on vám určitě rád pomůže.
Využívejte celý web.
Předplatné
S přáním lepších zítřků
Dominika