Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Dopad epilepsie na erekci: Neodkládejte pomoc neurologa a sexuologa.
Dobrý den. Se ženou jsme přes deset let, máme tři děti, všechny zdravé. Celý náš sexuální …
Pavel Král, Klinický psycholog, psychoterapeut, hypnoterapeut, soudní znalec
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
22. 1. 2013
Dobrý den.
Se ženou jsme přes deset let, máme tři děti, všechny zdravé. Celý náš sexuální život probíhal poměrně vášnivě, i když mám jeden velký problém – epilepsii. A s tím je mnohé spojené, hlavně léky, které vám zrovna na sexuálním výkonu moc nepřidají.
Každá moje přítelkyně i žena se mnou u mého neurologa byly a on jim vše podrobně vysvětlil, co mohou po této stránce ode mne očekávat. Žádné to ze začátku nevadilo, ale pak se se mnou stejně rozešly, většinou to byl jen jeden důvod.
Moje žena nedávno potkala milence. Co jí mohl dát on, to já nikdy. Stala se opět velmi chtěnou ženou a vše mnohonásobně oplácela. Pak jsem na to přišel a ona mi vše téměř podrobně vyprávěla. Hrozně mě to potupilo.
Když jim nevyšlo společné bydlení, vrátila se ke mně, že prý to zkusíme znovu. Po nějaké době jsme začali se sexem, ale mě to jde pořád stejně a ona má už neskonale vysoké nároky.
Jsem prostě v konci. Ani podpůrné léky nezabírají a já nevím, kam a na koho se mám s touhle choulostivou záležitostí obrátit.
Děkuji.
Šimon

Názor odborníka
Dobrý den,
děkuji za dotaz i za důvěru. Sice neuvádíte, jaká sexuální dysfunkce vás trápí, ale předpokládám, že jde o poruchu erekce. Zmiňujete se o tom, že všechny vaše přítelkyně vás opustily právě z tohoto důvodu.
Nechci s vámi polemizovat, ale je to skutečně tak jednoduché? Existuje určitě mnoho párů, kde muž netrpí zdravotními potížemi a jeho partnerka si přesto najde milence (a naopak, samozřejmě).
Ale dobrá, vycházejme z toho, co píšete, že jediným důvodem potíží ve vztahu je vaše snížená sexuální výkonnost. U epilepsie mohu být důvody pro sexuální dysfunkci trojího druhu. Zaprvé je to vliv onemocnění samotného, zadruhé vliv antiepileptické léčby a zatřetí důvody psychogenní.
Všechny tři případy se mohou vyskytovat samostatně či se různě kombinovat. A navíc ještě mohou být komplikovány případnou komorbiditou psychiatrickou – povětšinou depresí.
Pokud se ptáte, co máte dělat, tak se určitě poraďte se svým neurologem, zda by třeba nepomohla změna medikace. Pak vyhledejte sexuologa (ideálně s psychoterapeutickým vzděláním), který vás vyšetří, stanoví příčinu vašich obtíží a doporučí vhodnou léčbu (farmakoterapie, psychoterapie či jejich kombinace).
Je jasné, že kvalitní sexuální život se významně podílí na celkové životní spokojenosti. Proto vám držím palce, ať najdete kvalitní odborníky a účinnou pomoc.
Pavel Král