Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Doposud jsem neměl vážný vztah: Je vaše očekávání realistické?
Dobrý deň, som študent VŠ, mám 25 rokov a zatiaľ som nemal vážny vzťah. Pred pár rokmi som…
Michal Petr, Psycholog
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
19. 7. 2011
Dobrý deň,
som študent VŠ, mám 25 rokov a zatiaľ som nemal vážny vzťah. Pred pár rokmi som mal kamaradsku lásku, ale to už pominulo. Nestretávame sa, lebo sme to rozdielne cítili – hlavne ja a aj som jej listom vyjadril svoje pocity – a ona sa za takýchto podmienok nechcela stretávať ďalej. Odvtedy som sa stretol s niekoľkými ženami, ale ani s jednou som si nič nezačal.
Som vcelku fešák, šikovný, rozumný a zodpovedný, ako o mne hovoria kolegovia, a poznám svoje kvality. Napríklad sa mi páči jedna pekná žena v mojom veku. Pozval som ju na čaj a súhlasila. Vypýtal som aj jej telefonné číslo a zavolal. V dohodnutý deň mi telefón nebrala, ani neodzvonila, proste nič. Mám silný pocit, že vždy natrafím na niekoho, kto sa mi páči, ale nechce si nič viac začať.
Čiže kamarátstvo áno, aj vzájomné fyzické sympatie sú, aj sa dobre porozprávame, ale to je asi tak všetko. V súčasnosti beriem ľahké antidepresívum, darí sa mi. Aj v škole aj na brigáde. Úspešne chudnem a začal som športovať. Cítim sa oveľa lepšie ako v minulosti. Avšak jedna vec mi chýba a to je dlhodobý vzťah. Blízkosť človeka, dotyky, intímny život a potreba milovať a byť milovaný a pre niekoho dôležitý. Neviem, či je problém vo mne, alebo som nenatrafil zatiaľ na tú pravú?
Michal

Názor odborníka
Dobrý den.
V prvé řadě chci říct, že situace, kdy nemůžeme najít vhodného partnera, je ve vašem věku vcelku běžná záležitost. Samozřejmě je těžší navázat vážný vztah v situaci, kdy jste ve svém životě podobnou zkušenost ještě neudělal. Pak můžete chodit po světě a ženy, které se vám líbí, již od počátku zatížit očekáváním, že z toho bude něco víc. Protože intimní vztah se buduje postupně. Ne nadarmo se říká, že spolu chodíme, poznáváme se. Teprve až se více známe, můžeme vědět, zda chceme náš vztah více rozvíjet.
Možná by stálo za to, abyste se na své způsoby navazování a udržování kontaktu podíval s terapeutem. Díky společné práci můžete nahlédnout, co přesně ve vás ženy přitahuje a co odpuzuje. Doporučil bych vám také, abyste nehledal tu pravou, ale spíše vhodnou. Je totiž otázka, zda nějaká pravá opravdu existuje. Navíc každou ženu, kterou potkáte, hodnotíte úhlem pohledu, zda by to konečně mohla být ona. Ale od pravé ženy toho očekáváme hodně.
Vhodná žena pro vás totiž může znamenat např. ženu, se kterou budete třeba rok či dva, naučíte se od sebe něco, co potřebujete, a pak každý půjde dál. Za někým, kdo je v ten moment nebo pro dlouhodobé partnerství vhodnější.
Může být tedy dobré ujasnit si svoje představy, jakou ženu vlastně hledáte. A zda je vaše očekávání realistické. Hledáte ženu na celý život, matku svých dětí nebo zatím jen někoho, s kým můžete zkoumat kvality a limity partnerského vztahu?
Na závěr vás ještě jednou chci podpořit ke spolupráci s psychoterapeutem. Zvýšení uvědomění a zpětná vazba v přímém lidském kontaktu může být opravdu neocenitelnou pomocí.
Držím palce.
Michal Petr