Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Dcera zveřejňuje intimní fotky na internetu: Nebojte se mluvit s ní!
Dobrý den, mám třináctiletou dceru. Má známá mě upozornila, že na jejích stránkách ve Face…
Hana Formánková, Psycholožka, psychoterapeutka
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
25. 1. 2011
Dobrý den,
mám třináctiletou dceru. Má známá mě upozornila, že na jejích stránkách ve Facebooku si píše s chlapcem, který po ní žádá sexy fotografie a poté slibuje, že s ní za to bude chodit.
Dále jsem našla u dcery v mobilu pornografické fotky s tvrdým pornem. Nevím jak s dcerou o tom promluvit: je v pubertě a bojím se, abych nějak nenarušila náš vztah. Prosím vás tímto o radu. S pozdravem
Jáda

Názor odborníka
Dobrý den, Jádo,
Děkuji za dotaz, pokusím se vám v krátkosti odpovědět. Ve vašem dotazu vidím dvě roviny. Ta první se týká komunikace vaší třináctileté dcery na Facebooku a objevení porno videa v mobilu, což ve vás pochopitelně vyvolalo obavy. Druhá rovina je nejistota, jak s dcerou o tom komunikovat, aby to nenarušilo váš vztah.
Ve mně to vyvolává otázku, proč s ní o tom nemluvit?
Co ve vás vzbuzuje obavy, že by to mohlo narušit váš vztah? Samozřejmě, záleží na tom, jakým způsobem jste byla zvyklá se svojí dcerou komunikovat doteď. Pokud bude váš rozhovor otevřený, se zájmem, bez mentorování a odsuzování, nevidím důvod, proč by to mělo váš vztah nějak ohrozit. Naopak, pokud s ní mluvit nebudete, může to vést ke zvýšenému napětí z vaší strany, budete mít různé obavy a fantazie, co se s vaší dcerou děje a to se dál bude promítat do vašeho vztahu.
Mluvit s teenegarem o sexu, pornografii je pro mnoho rodičů nelehké, na druhou stranu, děti v tomto věku jsou velmi informované, daleko víc než si myslíte. Přeposílání různých videí na mobil, nebo stahování z internetu je pro ně velmi snadné a dostupné. Je v tom samozřejmě probouzející se zájem o erotiku, zvědavost, ale zároveň to může být prostředek, jak být v kolektivu zajímavý, vyrovnat se ostatním.
O čem je potřeba s dcerou otevřeně mluvit, to je ochrana osobních a citlivých údajů na Facebooku. Mluvit s ní o tom, že existují rizika spojená se zneužitím osobních dat, nebo identity, která si ani nemusí uvědomovat. Upozornit ji na to, že pokud poskytne nějaké sexy fotografie, může se to velmi lehce obrátit proti ní.
Nebojte se vyjádřit svoje obavy, ale hlavně zájem a pochopení. Nebojte se s ní mluvit.
Přeji vám, aby se to dařilo.