Poradna
odemčené
Jak hledat kamarády
Proč mají někteří lidé celoživotní problém najít si kamarády?
Agata Čadková, Terapeutka, pedagožka
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
18. 1. 2017
Proč mají někteří lidé celoživotní problém najít si kamarády? Na toto téma se toho moc nepíše, přitom je to problém mnoha lidí, podle mého názoru opravdu dost velký problém. Co si o tom myslíte?
Marcela, 25 let

Názor odborníka
Milá Marcelo,
děkuji za zajímavý dotaz. Pro mě je téma kamarádství stejně důležité, jako partnerství. Proto jsem ráda, že se zde objevilo.
Neznám odpověď na otázku, proč někteří lidé mají problém najít si kamarády. Zajímaly by mě názory a zkušenosti ostatních čtenářů a věřím, že více pohledů může posloužit jako vodítko pro ty, kterým se v této oblasti nedaří.
Ráda bych váš dotaz trochu pozměnila a zaměřila se na okolnosti, které získávání přátel přejí.
Kde potkat kamaráda
Já osobně jsem své nejlepší (o ty jde asi nejvíce) kamarády poznala na nejrůznějších místech, takže zřejmě místo nebude hrát klíčovou roli. Pokaždé, když jsem se objevila v novém prostředí, byla jsem především zvědavá, často i natěšená, s očekáváním nového dobrodružství. A přitom mě nikdy nedoprovázela myšlenka, že se chci s někým spřátelit.
Chvilku jsem pozorovala, pak jsem sebrala odvahu a zapojila se do dění tak, že jsem se na něco zeptala, na někoho se usmála nebo jen se zájmem poslouchala. Jednoduše jsem dala najevo svůj zájem o lidi, kteří tam byli. A pak už stačilo, aby mezi přítomnými byl někdo podobně naladěný, s kým se mi příjemně povídá, někdo s podobnými názory či smyslem pro humor – a základ kamarádství byl položen.
Z toho mi vychází, že podstatné bylo moje naladění, chuť přijmout to, co přijde, a těšení se na to nové, co mě může potkat. Sice jsem říkala, že místo nehraje zásadní roli, a opravdu jsem přesvědčená, že fajn lidi se dají potkat kdekoliv, ale zřejmě snadněji potkáme někoho nám podobného na místě, kde se cítíme dobře a jdeme tam s cílem si to užít (bez ohledu na to, zda se tam s někým spřátelíme, nebo ne).
Proto bych volila taktiku: jdu si rozvíjet své zájmy a trávit příjemně čas… a třeba tam i někoho sympatického potkám.
Využívejte celý web.
Předplatné
Ještě mi připadá důležité důvěřovat své intuici: pokud se v nějaké společnosti necítím dobře, prostě si to přiznám a nesnažím se za každou cenu zapadnout.
Jsou také situace, kdy sami sobě podvědomě klademe překážky na cestě k jiným lidem. Může nás blokovat strach, pocit nedostatečnosti, prožitá traumata či cokoliv jiného, zdánlivě bez přímé souvislosti. V takovém případě se mi zdá nejefektivnějším řešením terapie.
Marcelo, přeji vám hodně zdaru při nacházení přátel – pevně věřím, že je to jen otázka času.
Agata Čadková