Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Jak komunikovat s uzavřeným bratrem? Pomoci mohou společné aktivity.
Dobrý den, píši vám i o tu nejmenší radu, kterou mi můžete dát. Je mi 15 let a mám o dva r…
Stanislava Ševčíková, Psychoterapeutka
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
6. 6. 2014
Dobrý den,
píši vám i o tu nejmenší radu, kterou mi můžete dát. Je mi 15 let a mám o dva roky staršího bratra. Odjakživa vím, že je to velmi inteligentní, talentovaný a vtipný člověk. Je to však taky ten nejvíc uzavřený člověk, kterého jsem kdy potkala.
Jednou z věcí je, že spolu vůbec nekomunikujeme. Ano, smějeme se spolu při sledování televize, ale o osobním životě o sobě vzájemně nic nevíme. No, tedy ne tak úplně. Od svých dobrých přátel vím, že už několik let kouří marihuanu. Jeho introvertní povaha a představa, že se někde „tahá“ po venku s kamarády a kouří trávu, mi dělá starost.
Nedávno si našel přítelkyni. Najednou se celý rozzářil a vypadal velice spokojeně. Bohužel jsem zjistila, že součástí jejich vztahu je marihuana. Na druhou stranu byl opravdu šťastný, dokonce mi ji i představil, což bych u něj nikdy nečekala. Pak se ale s přítelkyní rozešel. Znepokojuje mě to, protože se bojím, že do trávy ještě víc spadne, že se uzavře ještě hlouběji do sebe a zničí ho to.
Chtěla bych se zeptat, jak bych s bratrem měla začít komunikovat o těchto věcech. Nevím, jak začít. Nevím co říct i přesto, že se o něj bojím. Chci mu pomoct, moc. Už odmalička chci pomáhat lidem, jak bych však mohla pomáhat, když si nedokážu promluvit ani se svým bratrem? Člověkem, který by pro mě měl být tím nejbližším? Je to přeci moje povinnost, být tu pro něj, pomáhat. Nikdy bych si neodpustila, kdyby se bratrovi něco stalo…
Valentýna

Názor odborníka
Dobrý den, Valentýno,
děkuji za důvěru, kterou jste vložila do tohoto dopisu a chtěla bych ocenit vaši snahu jako mladší sestry, aby doma všechno klapalo, a aby bratr neměl potíže.
Oceňuji vaši starost, váš vztah s bratrem, je pěkné, když sourozenci mají zájem o sebe a další své rodinné blízké. Nesmíte však zapomenout, že jste ve věku, kdy máte také myslet na to, hledat svůj vlastní život a že pomáhat budete moci pouze tehdy, když budete dobře a pevně stát na svých nohách své identity naplněné ve vztazích.
Ptáte se i na nejmenší radu, která by vám pomohla s bratrem komunikovat, a tak ho případně odvrátit od kouření marihuany. „Radit“ druhým, které neznáme a nevidíme, je docela málo možné, následující řádky berte tedy pouze jako inspiraci, od které se můžete odvážit hledat vlastní cesty a vlastní způsoby pomoci, třeba spolubytím, sounáležitostí,  bratrovi, tak své snahy reflektované pomoci mu nebrat drogy.
Docela osvědčená metoda, především u lidí, kteří nebývají moc povídaví a otevření, je jít s nimi kus cesty, ať je to třeba v koníčku, který daný člověk má nebo který s ním třeba začnete nově provozovat či se o něj nově zajímat, v trávení volného času, zkusit s bratrem společně poslouchat hudbu nebo i společně mlčet. Myslím, že společné mlčení je docela cenné. Můžete také zkusit podniknout nějaký společný sourozenecký projekt, ať k rodičům nebo babičce s dědou, můžete udělat společně rodokmen nebo požádat širší rodinu, aby vám nahráli na diktafon nebo napsali své vzpomínky. Napadá mě zkusit oslovit i některé jeho kamarády, třeba i ze základní školy, ke kterým byste měla důvěru – prostě do celého plánu někoho zasvětit a zapojit a  nezůstávat se starostmi sama.
Také bych zkusila promluvit s mamkou nebo taťkou, co by se dalo dělat společně, ale tak, aby bratr ‑ mladý muž ‑ nebyl zahanben.
Ještě mě napadá – věříte na zázraky? Pokud trošku ano, zkuste si třeba v klidu sednout a představit si, že dnes večer až půjdete spát, se stane zázrak. Vy o tom nevíte, v noci se už zázrak stal a až se ráno probudíte a otevřete oči  ‑ co se stalo? Je něco jinak? Jak to vypadá? Pokud se podařilo, zkuste nápad realizovat, pokud ne, pusťte ji prostě z hlavy.
Chtěla bych vám také říci, že lidé se obvykle rozhodují sami a vy byste si měla uvědomit, že je třeba myslet především na sebe a své bezpečí, aby z něj člověk mohl vyjít k druhým a že rozhodnutí druhých někdy velmi málo vypovídají o úsilí druhých jim pomoci.
Pokud chcete v budoucnosti pomáhat druhým, určitě doporučuji mít svůj vlastní bohatý a naplněný život, myslím tím různými zájmy a přátelskými vazbami.
Přeji krásné téměř letní dny a ať už nemusíte mít žádné starosti,
Stanislava Ševčíková