Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Jak mám zabránit rozdělení dětí? Svou situaci konzultujte s právníkem.
S manželem jsme spolu 8 let, máme pětiletého a dvouletého syna. Před třemi měsíci jsem man…
Jakub Koutný, Psychoterapeut
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
9. 12. 2013
S manželem jsme spolu 8 let, máme pětiletého a dvouletého syna.
Před třemi měsíci jsem manželovi přišla na dlouhodobou nevěru.
V jeho rodině nemám dobré vztahy, hlavně s jeho matkou. Před 19 lety se manželovu bratrovi stal smrtelný úraz.
Během našeho manželství si jeho matka (60) několikrát hrála na těhotnou s Bohem. Její poslední těhotenství skončilo vážnou operací. Myslím, že není duševně v pořádku.
Ohledně nevěry jsem se snažila s manželem domluvit, ale nemá zájem věci urovnat. Podala jsem tedy žádost o rozvod. Manžel po mně chce, abych mu nechala staršího syna ve výchově a já měla mladšího. Jeho záměrem je zaměstnat jeho psychicky nevyrovnanou matku, že by tímto způsobem přišla k dítěti, které by mohla vychovávat podle svých představ – vyučovat syna doma, neumožňovat mu kolektiv dětí…
Mimochodem, ona sama na nás podala trestní oznámení, že jsou děti zanedbávané a pohlavně zneužívané. Děti navštívily dětské krizové centrum a nic takového samozřejmě zjištěno nebylo. Na svou tchýni jsem podala trestní oznámení a manžel sám potvrdil, že to napsala ona.
Mám šance zabránit tomu, aby byly děti rozdělené? Popřípadě zabránit tomu, aby syna vychovávala manželova matka?
Děkuji.
Karina

Názor odborníka
Dobrý den, Karin,
jsem rád, že jste se na naši poradnu obrátila. Píšete o manželově nevěře, návrhu na rozvod a složité rodinné situaci. A hlavně se ptáte, jestli můžete zabránit rozdělení dětí.
Musím říct, že je to otázka spíš na právníka či na sociální odbor. Každopádně o tom, komu budou děti svěřeny, rozhoduje především soud. A ten to dělá na základě znaleckých – odborných posudků a na základě spolupráce s odborem sociální péče, pokud je to třeba. Děti bývají většinou svěřeny do péče matky, pokud nejsou shledány nějaké závažné důvody proti. Tak to znám z praxe.
Ale chci vám rozhodně doporučit obrátit se na nějakou občanskou poradnu, kde můžete svou situaci konzultovat s právníkem. Jen si předem zjistěte, jestli poradna, kterou si vyberete, konzultace s právníkem poskytuje. Bývá to zdarma, ale ne každá poradna právníka má. A kdyby neměla, měla byste i tak získat alespoň základní informace.
Přeji vám, ať se najde ta nejlepší cesta k řešení pro vás i pro děti.
Jakub Koutný