Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Je možné od základu změnit svůj život? Na změnu není nikdy pozdě.
Dobrý den, je těžké popsat můj problém, protože je to spousta malých (ale i větších) probl…
Zuzana Řezáčová Lukášková, Arteterapeutka
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
16. 7. 2015
Dobrý den,
je těžké popsat můj problém, protože je to spousta malých (ale i větších) problémů nahromaděných na sobě.
Bohužel posledních 6 let jsem si život zpackala sama tím, že jsem neřešila svoji depresi a uzavřela jsem se před světem, a to doslova. Ještě jsem stihla vystudovat střední školu (i s tou jsem měla namále), ale jinak nejsem schopna si najít práci. Na pohovorech jsem byla, ale nejspíš se zrovna dvakrát „nelíbím“.
To přičítám svému přístupu k životu, pořád se jen obviňuji, nevěřím si. Ale už to trvá dost dlouho a já si říkám, že by to chtělo změnu. Vždycky jsem chtěla studovat vysokou školu, žít v jiném než rodném městě a prostě si „užívat“ (myšleno – prostě jen nepřežívat den za dnem a nemít žádný cíl).
Jen mi pořád v hlavě něco napovídá, že je pozdě. Že už nemám šanci cokoliv dokázat, když jsem to nedokázala za svých 25 let života. Je možné ještě změnit od základu svůj život?
Eli

Názor odborníka
Milá Eli,
začnu tím, čím končíte váš dotaz. Možná to zní jako klišé, ale na změnu není nikdy pozdě a je možné ji provést v zásadě vždy, když chcete. Navíc při průměrném věku kolem 70 let máte před sebou ještě něco kolem 50 let života. To mi nepřijde zrovna málo…
Teď k samotné změně. Proces změny má několik fází. Vy už ty první máte za sebou – rozhodla jste se pro změnu. Teď vás čeká samotná změna, ale ještě těžší je její udržení. Ale nepředbíhejme. Takže chcete něco ve svém životě změnit, už víte i co. Teď jak na to. Už jste někdy něco ve svém životě změnila? Může to být cokoliv. Co vám v tom pomohlo? Pokud to jednou zafungovalo, použijte to znovu.
Moc hezky píšete – nechci už jen přežívat a nemít žádný cíl. Tak si jako další krok sepište, co chcete. Udělejte si seznam 101 věcí, které byste chtěla mít, umět, dělat… Nechte si dost času, abyste mohla seznam fyzicky udělat a vystavte si ho na oči. Určitě v něm budete mít nějakou drobnost, kterou budete moci splnit během několika málo dní. Začněte s ní, a až ji splníte, tak si ji na seznamu škrtněte a vyberte si další. Každý úspěšně splněný dílek vašeho nového života vám dodá sílu a odvahu do dalšího úkolu. Věřím, že nakonec zvládnete i vysněnou vysokou školu.
Jak už jsem psala, nejtěžším krokem bude udržení vašeho nového směru. A to hlavně ze začátku. Ideální je najít někoho, kdo vás bude ve vašem snažení podporovat a s kým budete moc sdílet těžkosti, které vás potkají. Může to být dobrá kamarádka nebo terapeut.
Hodně sil,
Zuzana Řezáčová Lukášková