Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Je odtažitý, nedůvěřivý a zesměšňuje mě: Pracujte na svém sebevědomí.
Dobrý den, partner je poslední dobou velice odtažitý a nedůvěřivý. Náš sexuální život stag…
Marta Helingerová, Psycholožka
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
31. 12. 2014
Dobrý den,
partner je poslední dobou velice odtažitý a nedůvěřivý. Náš sexuální život stagnuje, neustále mě odmítá s tím, že je unavený (to trvá asi 9 měsíců).
Když se někde zdržím, pokaždé mě nesmyslně obviňuje z nevěry i přesto, že ví kam jedu, popřípadě s kým tam budu. Nikdy mu nebráním, aby někam šel se mnou, přesto se málokdy přidá, protože se mu nechce, je unavený nebo si najde jakýkoli jiný důvod zůstat doma.
Několikrát za poslední měsíc se stalo, že pokud jsem se k němu přiblížila, řekl mi naprosto spontánně, ať u něj nejsem tak blízko. Dokonce i v situacích, kdy jsem jen potřebovala projít blízko něj a vzít si něco z police nebo ze stolku. Často jakoby v žertu prohodí, že všechno zkazím, jsem nešikovná nebo ne dost hezká. Takové zesměšňování se týká i mých zálib – cokoliv ušiju, namaluju nebo vyrobím, je to okamžitě zesměšněno a je jedno, zda je to povedené, nebo ne. Mám pocit, že má potřebu mě neustále shazovat, zesměšňovat.
K vylepšení situace nepřispívá ani to, že poslední dobou nevycházím dobře s jeho dcerou, které je osm let. Mám výčitky, protože je to hodná holčička, ale zřejmě už se ohlašuje puberta a pořád odmlouvá. Když poprosím, aby mi s něčím pomohla nebo si po sobě uklidila, vydává neidentifikovatelné zvuky, které mají zřejmě značit, že ji svým požadavkem velice obtěžuji.
Ráda bych se naši situaci pokusila vylepšit, ale partner není v tomto směru příliš komunikativní. Mám pocit, jakoby měl něco na srdci, ale nikdy nic neřekne… Děkuji za radu.
Jana

Názor odborníka
Milá Jano,
je zřejmé, že váš partner má své osobní trable, se kterými se vám nesvěřil. Vás trápí, že se stáhl do sebe, sexuální život se ocitl na bodu mrazu, dokonce ho podráždí, když se ocitnete nebezpečně blízko. A to se ani nemusíte snažit o nějaké sblížení. Nějak ho vaše blízkost ohrožuje, cítí se nesvůj a musí vás odehnat – slovně.
Jeho osobní problémy jsou jedna věc, ale to, že má potřebu shazovat cokoliv, co vytvoříte, ať už se vám povede nebo ne, svědčí o jeho nízkém sebehodnocení a způsobu, jak si ho trochu zvýší, na váš úkor. Protože to je ale způsob nečestný, a sám má v sobě cosi neurovnaného, nepřinese mu to klid, ale musí to dělat stále znovu. Lepší způsob zřejmě nezná. Milující partner by tohle nedělal, naopak, i kdyby se vám něco nepovedlo, tak to přejde nebo to nebude komentovat, když vás to zraňuje.
Promluvte si s ním. O tom, co se vám ve vztahu nelíbí, že vidíte, že se v posledních měsících změnil, že vás trápí, že stagnuje váš sexuální život, proč má potřebu vás shazovat. Někdy se mezi sebou partneři špičkují, naoko shazují, ale když to druhého nezraňuje, tak je to jejich způsob komunikace. Vás ale chování partnera zraňuje, nerozumíte, proč to dělá. I kdyby nějaký váš výtvor nedopadl nejlépe, tak si přece posměch a shazování nezasloužíte. Píšete, že partner není příliš komunikativní, nebude to tedy jednoduché. Pokus za sebe uděláte tím, že současnou situaci i to, jak na vás působí, pojmenujete. Může to znít jako otřepaná fráze, ale na vztah jsou dva. Za sebe můžete udělat jen něco, část, a z opačné strany zase musí vzejít dobrá vůle a chuť vztah zlepšit i od vašeho partnera.
Nenakládejte si víc, než unesete nebo vám náleží. To, že zrovna nevycházíte s jeho dcerou, není vaše vina. Dcerka má nyní odmlouvací období a patrně by reagovala stejně, i kdybyste se snažila sebevíc.
Zmiňujete i partnerovo kontrolování a obviňování z nevěry. Sám není příliš iniciativní, pokud jde o společenský život a trávení volného času mimo domov, ale vám přitom znepříjemňuje čas, který strávíte jinde. A to mu sama hlásíte, kde jste… Opět, nenechte se od partnera otrávit tak, že byste raději, než abyste s ním měla problémy, seděla doma.
A další rada pro vás. Pracujte i na svém sebevědomí. Jeho zdrojem může být například vaše tvoření. Četla jsem kdesi výrok „Tančete si, jako by se nikdo nedíval“. Zkuste to vztáhnout i na svoje věci – mít z nich radost, ať na ně říká kdo chce co chce. Nenechte si vzít radost z tvoření a výrobků. Tvořit může každý, ale ne každý si na to najde čas. Takže pokud máte tento koníček, rozvíjejte ho a pokud budete mít další nápady, realizujte je. Chcete‑li se zdokonalovat, na internetu najdete kursy na nejrůznější rukodělné techniky, pořádají se  i výstavy výrobků (např. Kreativ v Dubči).
Přirozené sebevědomí, důvěra ve vlastní hodnotu se vám „vyplatí“. S větším sebevědomím se vám bude lépe nahlížet na sebe, svůj život, partnerství. Nebudete se tolik řídit strachem a obavami z reakce partnera. Budete cítit větší sílu, mít více jasno a vědět „jak na to“, jak řešit určité situace (promluvit si s partnerem, co si může dovolit).
Přeji vám, abyste zdroj radosti a pohody hledala a našla v sobě.
Marta Helingerová