Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Jsem epileptik s příznaky deprese: Neoddalujte návštěvu psychiatra.
Dobrý den, dlouhodobě u sebe pociťuji neúměrnou únavu, vyčerpanost, nevýkonnost, zapomnětl…
Radkin Honzák, Psychiatr
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
2. 8. 2011
Dobrý den,
dlouhodobě u sebe pociťuji neúměrnou únavu, vyčerpanost, nevýkonnost, zapomnětlivost, nedostatek zájmu, vytrvalosti, časté skleslosti. Za jistých okolností mě napadaly i velmi černé myšlenky. Dříve jsem si myslel, že by se mohlo jednat o příznaky deprese. Jsem epileptik a u léků proti epilepsii bývá v příbalovém letáku většinou upozornění na zvýšené riziko nežádoucích účinků v podobě různých depresivních příznaků.
Tak jsem se na tuto možnost zaměřil, neuroložka se snaží najít ta nejvhodnější antiepileptika, absolvoval jsem i několikeré návštěvy psychologů a poraden, kde jsem se snažil vyřešit aktuální problémy, ale jako by tomu stále něco scházelo. Stále trpím obdobnými obtížemi, ačkoliv vnímám jisté účinky terapie, kladu si otázku, jestli by nakonec nebylo lepší nějaké antidepresivum zkusit. Třezalku mi neuroložka nedoporučila kvůli lékům. Dočetl jsem se, že epileptici depresemi trpí ve zvýšené míře a až 5× více je u nich oproti běžné populaci zaznamenán výskyt sebevražd.
Kladu si otázku, jestli má cenu farmakologickou terapii oddalovat, či nikoliv. Vždy jsem se bránil, nicméně v současné době, kdy jsem za poslední dva roky zažil hodně stresu a mé manželství je nyní poněkud pochroumané, bych možná uvítal podstatnou změnu.
F.P.R.

Názor odborníka
Vážený pane,
děkuji vám za důvěru a nejprve se s vámi rozdělím o jednu moudrost, kterou do nás všichni rozumní kantoři vtloukali, sotva jsme nastoupili na lékařskou fakultu: člověk, i študovanej, nemá nikdy na to, aby se správně diagnostikoval a léčil, proto i doktor, když je mu mizerně, má vyhledat odbornou pomoc a ne to patlat sám.
Vaše obtíže, jak je výstižně a tedy asi i přesně líčíte, mají skutečně charakter depresivních příznaků a je nanejvýš žádoucí vyhledat odborníka – psychiatra. Deprese totiž není jen „špatná nálada a celková skleslost“, to je pouze vrcholek ledovce. Pod ním se skrývá narušení až rozvrat všech řídících systémů, tedy nejen nervového, ale také endokrinního a imunitního.
Lidé bez patřičného vzdělání mají často v dobré víře tendence člověka v depresi povzbuzovat, apelovat na jeho silnou vůli, na to aby se sebral a vzchopil. Ale ono to nejde. Navíc zklamání z toho zavrtá každého ještě hlouběji do depresivní mizerie. A tak stejně, jako byste léčil souběžnou angínu nebo zápal plic, je potřeba pořádně léčit depresi a nečekat, že zmizí sama, pokud se vleče už takovou dobu. Navíc psychiatr zvolí takovou léčbu, která se nebude plést s léky, jež užíváte pro svoje základní onemocnění.
Pokud si chcete před návštěvou psychiatra – kam máte vstup bez doporučení – upřesnit, jak jste na tom, tak opravdu seriózní Zungův test najdete na http://clovekonline.cz/test‑javascript/. A to bezplatně. Když jej vyplníte, vyskočí vám vyhodnocení.
Přeji vám rychlé uzdravení a s ním také vyřešení dalších problémů, které vás dneska trápí.