Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Jsem jiný než ostatní, a proto jsem sám: Seznamování se lze naučit.
Dobrý večer, je mi 22 let, mám své zásady a zájmy, kterými vybočuji. Jsem abstinent, nekuř…
Pavel Král, Klinický psycholog, psychoterapeut, hypnoterapeut, soudní znalec
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
7. 6. 2013
Dobrý večer, je mi 22 let, mám své zásady a zájmy, kterými vybočuji.
Jsem abstinent, nekuřák a nekávař. Proto nenavštěvuji hospody. Násilí všeho druhu a vulgarismy se mi hnusí.
Mezi mé zájmy patří němčina, kterou studuji na VŠ, stará hudba (lidová, cimbálovka, dechovka, vážná, opera, opereta, veškerá česká a světová hudba, která vznikla od 1. republiky do rozpadu ČSR a nepoužívá elektrické nástroje).
Dále mám rád staré filmy a seriály (pohádky, komedie, detektivky ze stejného časového období), příroda a zvířata.
Na koncertech bývají většinou senioři, seznamek se bojím. Jsem introvert.
Kvůli tomuto vybočování jsem byl na základní a střední škole šikanován, což způsobilo, že mám strach z lidí. Nikdy jsem neměl přátele, o dívkách ani nemluvě. Na VŠ mě nešikanují, ale jinak je to stejné.
Navíc jsem těžce zdravotně postižený.
Jak i s tímto vybočováním a vším, co ke mně neodmyslitelně patří, žít, jako normální člověk (s přáteli, partnerkou a později dětmi)? Jak se v případě, že se to nepodaří a vše zůstane při starém, ze současného stavu nezbláznit?
Až na toto jsem šťastný člověk. Velmi mě to trápí, mám strach, že zůstanu sám.
Děkuji za odpověď.
Michal

Názor odborníka
Dobrý den,
děkuji za dotaz i za důvěru.
Omlouvám se, ale hned na úvod vás trochu zklamu. Kladete zajímavou otázku: „Jak i s tímto vybočováním a vším, co ke mně neodmyslitelně patří, žít, jako normální člověk (s přáteli, partnerkou a později dětmi)?“ Odpověď na ni je jednoduchá a krutá: Nijak. Tohle vybočování vás dovedlo tam, kde jste.
Samozřejmě se může přihodit jakákoli náhoda, ale myslím, že pokud chcete změnit výsledek (svou samotu), lze to učinit pouze prostřednictvím změny na „vstupu“. Pokusím se vám ukázat, co byste mohl zkusit. Pokud nic měnit nechcete, ani nečtěte dál. Stejně byste byl zklamaný tím, jak je má rada k ničemu.
Seznamování se je dovednost. Někdo k němu má talent od přírody, někdo se mu musí naučit. K tomu, abyste se mohl seznámit, potřebujete, aby se v jeden čas a na jednom místě splnilo několik požadavků. Musíte někoho potkat, navázat s ním (ní) kontakt, zaujmout ho (ji) a domluvit se na pokračování toho kontaktu. Tento princip je univerzální. Je jedno, zda má jít o přátelství, vztah nebo záležitost pracovní. Pojďme se na tyto „kroky“ podívat postupně.
Píšete, co nemáte rád, kam nechodíte, čeho se bojíte. Píšete, že se v mnoha aspektech odlišujete od ostatních lidí. To samozřejmě vaši situaci komplikuje. Pokud nepotkáváte nové lidi, těžko se s někým seznámíte. Je jasné, že některé věci změnit nelze. Třeba vaše zdravotní postižení, ale něco by určitě změnit šlo.
Bojíte se seznamek. Čeho se přesně bojíte? Co nejhoršího by se vám tam mohlo stát? Chodíte na koncerty, kam chodí jen důchodci. Líbí se vám tam hudba, ale nejsou tam potenciální partnerky. Nemohl byste jít na jiný koncert? Obětovat hudební zážitek a zvýšit šance, že někoho potkáte?
Zkušenost se šikanou samozřejmě negativně ovlivnila váš vztah k lidem, ale nedalo by se s tím něco dělat? Nemusí to být přeci neměnný fakt. Možná, že v tomto ohledu byste mohl profitovat z psychoterapie.
Pokud se bojíte žen, začněte s tím, že si najdete kamarády. Nebudete tak sám, zjistíte, že není třeba bát se všech lidí… A třeba některý z nich bude mít kamaráda, který má kamarádku, která má sestřenici, která hledá někoho, jako jste vy. Že to zní šíleně? Právě takhle nějak  se seznámí většina lidí.
Držím vám palce, aby se vám podařilo něco změnit. Cokoli.
Pavel Král
Pavel Král
Klinický psycholog, psychoterapeut, hypnoterapeut, soudní znalec
www.psychologickeporadenstvi.com/cz