Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Jsem kvůli lékům nekreativní? Pravděpodobně je na vině širší problém.
Minulý rok jsem trpěla mentální anorexií, za jejíž vznikem stály úzkosti a deprese. V list…
Radkin Honzák, Psychiatr
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
2. 7. 2013
Minulý rok jsem trpěla mentální anorexií, za jejíž vznikem stály úzkosti a deprese.
V listopadu téhož roku jsem začala brát prášky (Zoloft). Po vysazení (před dvěma měsíci) jsem zjistila, že jsem hrozně nekreativní. Když už mě napadne nějaká myšlenka, nejsem schopna ji zformulovat… V drtivé většině mě už teď ani nic nenapadá.
Nemyslím si, že bych měla zase depresi, protože nekreativita mou depresi nikdy nedoprovázela. Taky mám potíže s „absorbováním“ cizích a nových slov při čtení. Čtu hodně knížek, nejčastěji poezii, a nemůžu si zapamatovat většinu z těch nových slov. Vůbec nevím, čím by to mohlo být způsobeno…
Je to způsobené těmi prášky? Předem děkuji za odpověď.
Tereza

Názor odborníka
Vážená a milá Elizabeth,
odpověď na váš dotaz není snadná, protože ze skutečností, které jste uvedla, lze vykombinovat několik pravděpodobných závěrů, za žádný z nich se ale není možné postavit jednoznačně.
Úzkosti, deprese a mentální anorexie, které zmiňujete na samém počátku, mohly být docela dobře všechny dohromady důsledkem nějakého širšího poblému – nejčastěji to bývají neřešené konflikty v rodině. Nezmiňujete se o nich a také nepíšete, zda byly (pokud nějaké byly) vyřešeny.
Řekl bych, že ne, a tedy nasazený Zoloft jako antidepresivum vyřešil tedy dočasně vaši poruchu nálad, ale nevyřešil trvající napětí nebo konflikty.
Váš současný útlum bych tedy nejpravděpodobněji pokládal za další odpověď na tuto situaci, odpověď nešťastnou a neproduktivní. Asi bych doporučil návštěvu psychoterapeuta, s nímž celý vývoj (může jít také „jen“ o krizi dospívání) můžete probrat.