Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Jsem nemehlo a nic se mi nedaří: Zaměřte se na své úspěchy.
Dobrý den, už dlouhou dobu mám pocit, že všechny jen zklamávám. Jsem v podstatě nemehlo úp…
Zuzana Řezáčová Lukášková, Arteterapeutka
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
2. 2. 2015
Dobrý den,
už dlouhou dobu mám pocit, že všechny jen zklamávám. Jsem v podstatě nemehlo úplně na všechno a nic se mi nedaří.
Už odmalička mi nejdou žádné sporty. Když jsem jednou zkusila chodit do tanečního kroužku, nikdy mě ani nevzali na vystoupení. Od těchto vesměs banalit to došlo k tomu, že jsem maturitu zvládla až napodruhé, teď studuji třetí ročník vysoké školy a budu muset prodlužovat studium minimálně o semestr, a to ještě nevím, jestli školu vůbec zvládnu. Začala jsem s autoškolou, ve které jsem naprosté kopyto. Den před jízdou nemůžu spát a pořád musím myslet na to, že zítra budu řídit a co zase udělám za chyby.
Všemi těmito věcmi zklamávám hlavně svou matku, která pro mě pořád dělá maximum, podporuje mě, ale já nikdy nic nezvládnu. Už si vůbec nevěřím. I před začátkem autoškoly jsem si říkala, že to nezvládnu a ono se to potvrdilo. Instruktor už si se mnou neví rady, říká, že je to všechno „o hlavě“, že nechápe, z čeho mám pořád takový strach. Děkuji za jakoukoliv radu…
Lucie

Názor odborníka
Dobrý den, Lucko,
děkuji za sdílení vašeho příběhu, který určitě neprožíváte sama. Prakticky každý z nás někdy slyšel, že mu něco nejde, je na něco nešikovný nebo nemá talent. Protože nám to většinou jako dětem říkají dospělí, které považujeme za autoritu, tak tomu věříme po dlouhé roky, někdy i celoživotně. Také ne všem jde všechno… Proto mě napadá otázka – co jste slýchala jako malá? Zkuste si sepsat všechny věty, na které si vzpomenete. Co o sobě říkáte? V co o sobě věříte? Všimněte si, jak sama o sobě mluvíte s ostatními – to můžete prakticky hned změnit a své věty tak „přepsat“. Možná to zní banálně, ale pomůže vám to začít měnit vnímání sebe sama a tím i váš svět.
Richard Bach napsal knihu Iluze, kde zachycuje, jak si vytváříme vlastní omezení, podobná těm, která popisujete (neumím, nejde apod). Existují také nejrůznější příklady toho, jak svým myšlením a vnitřním nastavením ovlivňujeme to, co se nám v životě děje. Sama to prožíváte – dopředu víte, že autoškolu nezvládnete a pak se to „jen“ potvrdí. Einstein proto říkal, že si můžete vybrat, jestli budete žít v přátelském nebo nepřátelském vesmíru. Výběr je na vás a myslím, že třeba pan instruktor z autoškoly vás na to už upozornil.
Moc dobře vím, že je velmi těžké věřit tomu, že svou situaci můžete změnit, když vás vaše okolí, i to co se vám děje, utvrzuje v tom, jaké jste nemehlo a jak selžete vždy a všude. Právě toto fatální tvrzení ale stojí za prozkoumání – máte ve svém životě něco, co se vám podařilo? Může to být i drobnost. Může to být i dokončení střední školy, které se vám nakonec povedlo. Co vám k úspěchu pomohlo? Zaměřte se na cokoli podpůrného. Možná máte z dětství talisman, který vám pomáhal jako malé holčičce. Ať už najdete cokoli, jistě to bude fungovat, protože je to vyzkoušené.
Ve vašem vyprávění se objevuje také velmi silné téma – zklamávám svou matku, která mne podporuje. Nechci se pouštět do spekulací ohledně vašeho vztahu, který jinak nepopisujete. Proto téma doporučuji prozkoumat s některým z terapeutů.
Přeji hodně pozitivních zkušeností,
Zuzana Řezáčová Lukášková