Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Jsem ve všem úspěšný, ale co dál? Najděte si v životě jasné cíle.
Dobrý den, rád bych vás poprosil o odborný pohled, protože osobně nevím jak dál. Celý můj …
Irma Bohoňková, Kouč, lektor a konzultant
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
15. 11. 2011
Dobrý den,
rád bych vás poprosil o odborný pohled, protože osobně nevím jak dál. Celý můj dosavadní život jaksi sám plynul k mé velké spokojenosti. Slovo plynul jsem použil záměrně. Nikdy jsem nevyvíjel žádnou cílenou aktivitu, která by k něčemu vedla. Úspěch ve sportu se dostavil sám, gympl jsem si dovolil celý prospat bez jediné minuty příprav, v osobním životě jde taky vše tak nějak samo, dostal jsem se na prestižní vysokou školu, kterou druhým rokem studuji, ač se téměř neučím. Zároveň mám práci u renomované firmy.
Člověk by měl být spokojený, ale já nejsem. Mám pocit, že celý můj dosavadní život byl spíše velkou shodou šťastných náhod, ačkoliv vím, že někteří lidé z mého okolí si myslí, že je to spíše výsledek práce, ale není. Tuším, že brzy musí nastat obrat k horšímu. Není možné, aby mě do smrti provázela samá šťastná náhoda. A tady asi začíná můj problém. Neumím s tím hnout – neumím se donutit k učení, i když bych měl. Celých pět let takto na škole vydržet nejde.
Ale vždycky, když už to vypadá, že se začnu učit, tak to odložím. Náhoda zase pomůže. Přitom studuji, co mě baví, ale samotné učení tak nějak bolí. Problém mám jen s tím učením. A prokrastinátor taky asi nebudu – práci jinak neodkládám, vše mám hotovo. Spíš mám pocit, že mám strach vzít život do svých rukou, jako bych se bál úspěchu. Jediné, co vnímám čím dál intenzivněji, je silný pocit bezmoci. Nevím, co dělat, jak začít, zda si jen nafackovat, nebo hledat zakopaného psa jinde?
Alexandr

Názor odborníka
Dobrý den, Alexandře.
Jak vyplývá z toho, co píšete, dostal jste od života velký dar – talent a nadání ke sportu i ke studiu. Pomohl vám až dosud dosahovat úspěchů, jak říkáte, jaksi samospádem, bez vašeho velkého přičinění. Mnozí lidé takové štěstí nemají a k dosažení podobných úspěchů musí vyvinout značné úsilí, nebo jich možná ani nikdy nedosáhnou.
Jak s tímto darem chcete naložit? K čemu ho chcete ve svém životě využít? Vaše dosavadní úspěchy podle vás přicházely jaksi samy od sebe – znamená to, že jsou to věci, které jste neplánoval, po kterých jste netoužil, které jste si nevytyčil jako svůj cíl?
Mít v životě cíle je velmi důležité pro osobní motivaci. A váš problém přimět se k učení (když přitom v jiných oblastech nemáte sklon k odkládání) bude zřejmě způsoben právě nedostatkem motivace. Víte cojak byste měl dělat, ale chybí vám to důležité proč.
Abyste dar vašeho nadání nevyplýtval, je třeba ho zacílit, postavit před sebe konkrétní cíle, konkrétní výzvy, k jejichž dosažení vám pomůže. A protože vaše nadání je mimořádné, i vaše cíle by neměly být malé. Zkuste sám sobě odpovědět na tyto otázky:
• Čeho chcete dlouhodobě ve svém životě dosáhnout?
• Kde chcete být za 5 let, za 10 let? Jak by měl vypadat váš osobní a pracovní život?
• Máte nějaký životní sen, kterého byste rád jednou dosáhnul?
• Kdo jste a kým se chcete stát? Jak chcete, aby vás vnímali druzí lidé?
• Jaké jsou vaše nejdůležitější životní hodnoty? Co ve svém životě opravdu potřebujete mít?
• Do jaké míry vám vaše cíle umožní naplnit a realizovat vaše důležité životní hodnoty?
• Abyste dosáhnul naplnění svých dlouhodobých cílů, co pro to musíte udělat v krátkodobém horizontu? Čeho potřebujete dosáhnout do půl roku, do roka?
• Proč vlastně studujete a proč právě tuto školu / tento obor? Jaký váš dlouhodobější cíl vám úspěšné dokončení studia pomůže naplnit?
Nenajdete‑li odpovědi sám, možná by vám mohl pomoci životní kouč. Jak totiž říkal už kdysi Lao‑c´: Když nevíš, kam pluješ, není ti žádný vítr dobrý. A nemáte‑li v životě jasné cíle, není vám ani žádný talent dobrý, protože nevíte, kam ho máte nasměrovat.
Přeji vám, aby vám nalezení životních cílů pomohlo nalézt i silnou vnitřní motivaci k jejich dosažení. A je‑li dokončení školy jejich součástí, pak i potřebnou motivaci k učení.
Irma Bohoňková, kouč, lektor a konzultant