Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Každodenní déjà vu ze snů: Pěstujte si vztah s vaším vnitřním životem.
Dobrý den, Snad opravdu každý den zažívám déjà vu ze svých snů (raději to nazývám Retro z…
Marta Helingerová, Psycholožka
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
5. 9. 2011
Dobrý den,
Snad opravdu každý den zažívám déjà vu ze svých snů (raději to nazývám Retro zážitkem). Vybavují se mi útržky z posledního snu, snů starých několik dní, měsíců, ale často i spoustu let, hlavně z dětství. Opakovaně zažívám ten samý pocit, co jsem měla během snění. Nevnímám to jako problém nebo komplikaci života, ať už jsou ty pocity jakékoliv, někdy i nepříjemné a vleklé. Jen bych ráda zjistila, proč to tak je a zda je to normální?
V dětství jsem se naučila si sny pamatovat tak, že jsem u postele měla papír a tužku. Psaní už po nějaké době nebylo třeba, píši si jen detaily, které bych mohla zapomenout. Pokaždé, když si zpětně ty sny čtu, u většiny vím, proč se zdály a co pro mě znamenaly. Ale pocity nebo i jednotlivé záběry z některých z nich se mi vrací přes den, nahodile. Jakoby se mi prolínaly dva světy, ráda se na nich zaseknu. Nepotřebuji to „opravit“, ale potřebuji vyřešit, proč se tak děje, co to značí? Proč ty pocity přetrvávají a vrací se?
Jana

Názor odborníka
Milá Jano,
Svěřujete se s fenoménem, který vás provází téměř každý den. Do vašeho každodenního života se promítají útržky z vašeho snového světa.
Považuji za klíčový váš postoj k těmto zážitkům. Nakládáte s nimi citlivě, rozumně, ponecháváte jim prostor. Ne vše je vám srozumitelné, ale berete je s pochopením a nadhledem. Máte pro ně dokonce originální pojmosloví – nazýváte je Retro zážitky. Neobtěžují vás, sžila jste se s nimi, jako se sousedy, které slyšíte přes zeď (a ke kterým nemáte emočně vyhrocený postoj). Berete je na vědomí, nic s nimi neuděláte. Jak přijdou, tak odejdou. Nerozčilujete se, neužírá vás pocit, že už je to tady zase.
Dosažení vašeho věcného, vstřícného postoje je často toužebným výsledkem, vyřešením problému, který nás trápí, nemůžeme jej změnit, ale má velký dopad na kvalitu našeho prožívání a bere nám chuť do života. Často může přerůst v problém, který okupuje naše vědomí. Pereme se s ním nejprve sami, pak s pomocí přátel a když jejich přátelské rady nepomohou, vstoupíme do terapie, kde doufáme, že najdeme kýženou úlevu. Kdyby měl být váš přístup inspirací a snadný k osvojení pro všechny ostatní jedince mající osobní problémy nebo potíže v každodenním životě, čekárny psychologů by byly prázdné.
Tyto zážitky vás netrápí, chtěla byste jen přijít na to, proč se vám útržky snů objevují v bdělém stavu. Dovolte mi hypotézu. Díky pozornosti, kterou svým snům věnujete, jste si vypěstovala „radary“, které tyto útržky zachytí. Je vám dostupné něco, co může být pro někoho skryté. Vždyť známe situace, kdy přijde nečekaně nějaký pocit nebo něco, co ani nedovedeme popsat. Jsme‑li vnímaví k našemu vnitřnímu životu, zaregistrujeme jakousi změnu, pocit, který zůstává jakoby za zavřenými dveřmi. Cosi proběhne na podvědomé úrovni, tedy není to zcela uzavřeno v nedostupném nevědomí, ale ve vědomí zůstane matná stopa. Vy jste schopna popsat, že se vám před vnitřním zrakem promítl útržek snu. Tak daleko vystopovat původ ono letmého dotyku mnozí schopni nejsme.
Ptáte se, zda jsou vaše zážitky normální. Vaše vnímavost a citlivost vám umožňují vnímat víc a vidět dál. Vaše zážitky patří do kategorie neběžného, nezažívá je každý. Pro svůj duševní život a psychohygienu děláte hodně. Jdete dál, nezastavila jste se u pouhého zaznamenávání snů. Z mého pohledu pro své sny děláte maximum, máte s nimi bohaté zkušenosti, je úžasné, že si je nejen zapisujete, ale svoje sny procházíte zpětně a rozumíte jim. Jste schopna rozklíčovat paralely k vašemu každodennímu životu a k problémům, které se vám přenesly do snů.
Není třeba se obávat, že by s vámi něco nebylo v pořádku, naopak. Díky tomu, že své sny berete vážně, jste v těsnějším kontaktu se svojí duší, která se vám odměňuje bohatým vnitřním materiálem. Akceptujete tyto fenomény tak, že jim neupíráte místo v životě, berete je tak, jak přicházejí. Přesto, že nejsou vždy příjemné a přetrvávají delší dobu, nedovolíte tomuto emočnímu hodnocení, aby ovládlo vaše prožívání.
Sama užíváte pojmenování „jako by se mi prolínaly dva světy“. Sny nemůžeme odbýt jako něco hloupého, nevýznamného nebo nesmyslného. Je to starý jazyk naší duše, která k nám promlouvá skrze obrazy. Ano, jako bychom žili ve dvojím světě. V jednom sdíleném s ostatními v bdělém stavu a v noci jako snící bytosti cestovali každý do svého universa.
Svým snům se věnujete od dětství, mnohé si pamatujete. Vždyť kdo si pamatuje své sny, je bohatší o vzpomínky, příběhy svých snů.
Využívejte celý web.
Předplatné
Dostala jste díky pozornosti a pilnosti, kterou svým snům věnujete, hodně daleko, ale jako byste se teď zastavila. Ráda byste ale věděla víc, co tyto retro zážitky znamenají? Odkud se berou? Jak jsem naznačila, existence vašich zážitků může být dána vyšší vnímavostí a vysoce diferencovanou pozorností k vnitřním obsahům prožívání.
Chtěla bych vás podpořit, abyste ve své snaze porozumět onomu prolínání obou světů neustávala. Doporučuji knihu Jany Heffernanové Tajemství dvou partnerů, kde možná najdete odpovědi na své otázky.