Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Když jsem pod vlivem, chci řídit: Jaký máte vztah k alkoholu?
Dobrý den, obracím se na vás s problémem, který jsem shledal závažným. Řídím 6 let a vždy …
Pavel Nepustil, Psycholog
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
19. 7. 2013
Dobrý den,
obracím se na vás s problémem, který jsem shledal závažným. Řídím 6 let a vždy jsem byl zodpovědný řidič.
Můj názor na řízení po požití alkoholu je a vždy byl striktní.
Prostě bych neposadil nikoho za volant ani po malém pivu a vždy jsem to byl schopen dodržovat i u sebe. Když jsem se s kamarády opil, byl jsem schopen dělat kdejaké hlouposti, ale při otázce řízení jsem vždycky dokázal zachovat chladnou hlavu a jednat rozhodně – neřídit a nenechat řídit opilého.
Jednoho dne mi otec výjimečně přikázal řídit jeho auto po 2 pivech, protože on toho měl víc. Poslechl jsem ho. Nejsem alkoholik, ani moc často nechodím do hospody a na bujaré oslavy si zařídím odvoz nebo jedu MHD. Avšak poslední dva roky mi pod vlivem alkoholu totálně „přepíná“ mozek. Ztratil jsem ten pud sebezáchovy, který jsem míval dříve a obrátilo se to v opak.
Stačí, abych měl jen málo promile v krvi a najednou mám názor, že v pohodě mohu řídit a dokonce jsem schopný o tom manipulativně přesvědčovat ostatní. Dostal jsem se do situací, kdy jsem řídil, přestože jsem toho vypil dost a věděl (cítil), že jsem opravdu opilý. Pokaždé po vystřízlivění jsem toho pak litoval.
Vůbec tomu nerozumím, jsem v té chvíli jako úplně někdo jiný. Naposledy jsem udělal něco opravdu nebezpečného. Velmi snadno jsem se nechal přemluvit a vezl 4 lidi přes celou Prahu, když jsme slavili vítězství ve fotbale. Stokrát si říkám, že jsem idiot a že to už to nesmím nikdy udělat, ale nefunguje to.
Co se to se mou stalo a co s tím mohu udělat?
Pavel

Názor odborníka
Dobrý den,
sdílím s vámi názor, že jde o poměrně závažný problém, o to víc si cením toho, že jste se s ním svěřil internetové poradně. Nicméně myslím si, že to nebude stačit.
Situace, kterou popisujete, může být ovlivněna řadou okolností. (Asi je například nějaký důvod, proč zmiňujete příhodu s otcem, která se stala před několika lety.) Bylo by potřeba víc prozkoumat vaši historii pití alkoholu, váš aktuální vztah k pití obecně, okolnosti a osoby ve vašem životě, které se mohly zmíněných událostí týkat. Potom by bylo možno zvážit, zda by bylo lepší:
• Alkohol z vašeho života úplně vyloučit,
• anebo se zaměřit „pouze“ na řešení rizikových situací včetně okolností, které rizikové situace vyvolávají a zůstat u „kontrolovaného pití“.
Někdy je popisována tzv. „patická opilost“, kdy se člověk dostane (i po malé dávce alkoholu) do stavu, kdy o sobě opravdu neví, později si na to období ani nepamatuje. Váš popis mi ale k tomuto stavu zcela nesedí. Bylo by tedy problém opravdu více prozkoumat.
V Praze doporučuji rozhodně Kliniku adiktologie, zde najdete všechny potřebné kontakty.
A nemusíte mít obavy – už dávno to nefunguje tak, že by z vás někdo hned udělal alkoholika. Vůbec ne. Poradna je určená i pro příležitostné pijáky, kteří chtějí udělat dílčí změnu ve svém vztahu k alkoholu. I když možná nepijete moc, v určitých situacích se vám evidentně těžko kontroluje chování a mohlo by to mít fatální nejen pro vás, ale i pro ostatní lidi. Takže se rozhodně vyplatí tuto situaci nepodcenit.