Poradna
odemčené
Kudy se vydat?
Nevím, jakou vysokou školu chci studovat. Brzy se budu muset rozhodnout. Jaký obor zvolit?
Jan Pokluda, Psycholog, psychoterapeut, hypnoterapeut
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
7. 8. 2019
Jsem na víceletém gymnáziu a příští školní rok maturuji. Jako další logický krok se po maturitě nabízí studium VŠ. Jenže to je ten problém, se kterým se potýkám téměř celý tento školní rok. Nevím, kam směřovat a na jakou vysokou školu se dát.
Předměty, které mě baví, jsou biologie a psychologie. Z obou chci maturovat, oba spolu souvisí, ale psychologie je humanitní obor a biologie přírodovědný. A vysoká škola, kde by se daly zkombinovat tyto dva různé, avšak příbuzné obory, pokud vím, neexistuje.
Takže se nejspíš budu muset rozhodnout buď pro humanitní dráhu, nebo pro dráhu spojenou s biologií. Zkoušela jsem i nějaké testy profesní orientace a většinou mi vyšly půl na půl. Co mám dělat?
Pavlína, 17 let

Názor odborníka
Dobrý den, Pavlíno,
píšete o tom, že vás v příštím školním roce čeká maturita, a řešíte dilema, jakou cestou se po ní vydat. Z vlastní zkušenosti vím, že výběr vysoké školy nemusí být vůbec snadný, a tak do jisté míry rozumím vaší bezradnosti. Přece jen výběr vysoké, zvláště ve vašem věku, je v určitém smyslu kupováním zajíce v pytli. Zároveň mám z vašeho dotazu pocit, že dané rozhodnutí neberete na lehkou váhu a že k volbě přistupujete zodpovědně, proto věřím, že i vaše volba samotná bude šťastná.
Při hledání odpovědi na vaši otázku vám může pomoci profesní poradenství. Při něm člověku často mnohem více než testy řekne jeho pocit, intuice či vize. Někdy také může být užitečné podívat se dál, až za studium, a položit si otázky týkající se následné pracovní činnosti.
• Zkoušela jste se někdy zasnít, představit si sebe samu třeba za sedm let a projít si postupně vaši představu o tom, jak vypadá váš všední pracovní den?
• Můžete si zároveň položit otázku, zda budete chtít pracovat ve venkovním otevřeném prostoru, či v místnosti?
• V týmu, či samostatně?
• S lidmi, nebo například výzkumně?
• Co je vaší fantazii bližší?
Myslím, že odpovědi na otázky podobného typu by vás mohly navést k volbě vhodného studijního oboru.
Neomezujte se na buď – anebo
Nevím také, zda jste kromě testů profesní orientace vedla i dialog s profesním poradcem. Mám za to, že právě dialog podobného typu může být mnohdy cennější než samotné testy.
Podobně užitečné může být setkání a rozhovor s člověkem, který daný obor studuje – získáte tak pravděpodobně konkrétnější představu o tom, jaký daný obor je a jaké jsou následné možné směry při profesním uplatnění. Zkušenost dotyčného bude samozřejmě subjektivní; případné nadšení nebo naopak zklamání z daného oboru je dobré brát s jistou rezervou a zaměřit se spíš na fakta a samotnou podobu studia.
Moje zkušenost mi říká, že když se lidé rozhodují mezi dvěma variantami, buď – anebo, mnohdy existuje ještě třetí možnost (nebo mnohem více možností) a právě ta často bývá cestou, kterou si dotyční zvolí ke své spokojenosti.
• Neexistuje přece jen oblast, která by biologii a psychologii propojovala?
• Není možnost začít studovat oba obory současně a případně si vybrat, až do nich budete více vidět?
To, že si zvolíte jeden z daných oborů, taky nemusí nutně znamenat, že druhý musíte ztratit. Můžete si ho ve vašem životě ponechat třeba jako koníček.
Volbou školy to nekončí
Ještě mi běží hlavou, že vaše volba vůbec nemusí být tak definitivní, jak se v současné chvíli může zdát. Sám jsem při volbě vysoké školy na střední škole zažil pocit nerozhodnosti, jaký obor si zvolit. Vybral jsem si biologicky laděný obor, protože mě biologie vždy zajímala.
Zhruba po roce studia na vysoké jsem zjistil, že zvolený obor studia nesplňuje má očekávání. Zároveň mě to začalo silně táhnout k psychologii, a tak jsem se rozhodl, že obor změním. Nakonec jsem vystudoval původní obor i psychologii.
Když se dnes podívám zpátky, jsem moc rád, že jsem se ke změně oboru odhodlal a že nyní můžu dělat to, co dělám. Svým příběhem chci říci, že pokud by se vám náhodou stalo, že si vyberete obor, se kterým pak nebudete souznít, téměř vždy zde existuje možnost změny.
Lidé často dojdou k tomu, co chtějí v životě dělat, v mnohem pozdějším věku, než je ten váš, a mnoho z nich pak svou profesní dráhu změní. V zásadě si myslím, že žádná vaše volba nemůže být špatná, protože vám dá minimálně zkušenosti, rozhled a poznání, že zvolený obor pro vás není ten pravý, nebo povede k ujištění, že vaše volba byla správná.
Pavlíno, přeji vám hodně sil při vašem rozhodování.
Honza
Jan Pokluda
Psycholog, psychoterapeut, hypnoterapeut
ceteras.cz/nas-tym