Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Manžel je stále v práci: Zkuste jednat jinak než doposud.
Dobrý den. Naše manželství trvá 13 let, máme tři děti a manžel pracuje na pozici ředitele …
Petr Ptáček, Klinický psycholog, psychoterapeut, lektor
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
29. 7. 2013
Dobrý den.
Naše manželství trvá 13 let, máme tři děti a manžel pracuje na pozici ředitele společnosti, což vlastně znamená, že tráví veškerý čas mimo domov.
Jsem naštvaná, protože se cítím opravdu osamocená.
Už to takhle vedeme několik let) a já s ním v rodinných záležitostech v ničem kromě finančního zabezpečení nemohu počítat.
Zároveň je mi ho líto, protože vím, že až jednou procitne a zjistí, že děti jsou už pryč a on „prožil“ takhle svůj život, bude ho to (doufám) mrzet a čas se vrátit nedá.
Když s ním o tom mluvím, mlčí, (jako že souhlasí), ale neudělá nic. Prosím ho, aby alespoň jeden den v týdnu přišel dřív než už všichni spíme. Mlčí. Když už jsem opravdu naléhavá, řekne jen, že s tím může klidně seknout, ale stejně by to nikdy neudělal (když mu totiž řeknu, že ano, že se uskromníme, vždycky najde výmluvu, proč to vlastně udělat nemůže a že to všechno dělá jenom pro nás).
Myslím si, že jiná žena v tom není a kromě tohoto problému spolu vycházíme dobře.
Máme se rádi. Nevím, kde hledat východisko.
Prosím o radu.
Jana Š.

Názor odborníka
Dobrý den Jano,
opisujete situaci, která se ve vztahu, po delším čase společného života  bohužel dost  často objevuje.
Pokud pár vztah pravidelně  nebuduje,  „neoživuje“, přechází do stavu společného „fungování“, kdy se v rámci společného soužití naplňují funkce, které jsou nezbytné pro zajištění běžného života, jako je bydlení, výchova dětí atd., ale partneři již nenacházejí prostor pro sdílení a uspokojování emočních potřeb. Někdy k tomuto  vývoji přispívá výrazná ekonomická nebo pracovní zátěž, např., když pár  začne  budovat  dům,  nebo  splácí  hypotéku. Věnuje tomu veškerou energii a postupně se to stane zvykem a na nic  jiného již „není síla“.
Někdy také, když se  podaří dosáhnout  jednomu z partnerů výrazný postup v kariéře a má potřebu tomu věnovat  mnoho času, jde vztah stranou. Z toho co popisujete usuzuji, že váš manžel jako ředitel podniku funguje pracovně stejným způsobem, jako by řešil krizi, a není schopen najít  ve svém životě prostor pro jiné hodnoty než práci (což je pochopitelné v době skutečně krizové situace, ale pokud dlouhodobě „není možno“ delegovat povinnosti na někoho  jiného, tak to spíše naznačuje potřebu změny v manažerském přístupu, ale to vy neovlivníte. Takový stav celkem jistě po určité době vede k vyhoření, emočnímu vyčerpání,  které má také za následek  stažení se  ze vztahů.
Každý  vztah je  třeba stále budovat, a  pokud se k partnerovi skutečně vztahujeme,  nosíme  ho v hlavě  s sebou, i když s ním  aktuálně nejsme,  a i nevědomky zohledňujeme také  jeho zájmy a potřeby. Což se ve  vašem případě neděje. Je  důležité uvědomit  si, že pocit  osamělosti a  nespokojenosti, ve vás zřejmě bude narůstat  a budete  hledat  cestu jak z toho, a jak uspokojit  své potřeby.
Pokud  chcete  vztah zachovat, doporučuji vám začít hledat  řešení s pomocí odborníka. Sdělujete, že váš  manžel nevidí  nebo nereaguje  na to, co potřebujete a  co mu říkáte. Zkuste  jednat  jinak než doposud. Hovořit jen mezi sebou očividně  ke  změně  prozatím nevedlo.
Někdy to, že jdete  za odborníkem funguje velmi dobře v tom smyslu, jak dát  partnerovi najevo, že se vám  opravdu nedaří.
Petr Ptáček
Klinický psycholog, psychoterapeut, lektor
www.psychoterapie-praxe.cz