Poradna
odemčené
Manžel mi vzal dceru
Nejde změnit někoho, kdo o změnu nestojí. Co je tedy možné udělat?
Pavel Král, Klinický psycholog, psychoterapeut, hypnoterapeut, soudní znalec
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
7. 9. 2016
Dobrý den, můj bývalý manžel v době rozvodu vzal dceru a já jsem ji 6 let neviděla… Zmanipuloval ji proti mně, nechtěla mě vidět. Po 6 letech se ke mně vrátila, protože manžel zemřel při autonehodě.
Dcera je narušená, chce nadměrnou pozornost, větší než dávám dalším dvěma dcerám. Má pocit, že bych jí měla nahradit těch šest let odloučení… Ale to nijak nejde, nemohu ostatní dcery odstrčit a ji upřednostňovat.
Dceři bylo 8, když mi ji manžel vzal, vrátila se ve 14 a dnes je jí 26 a stále s tím bojujeme, ale návštěvu odborníka nechce ani slyšet. Nevím, jestli mi někdo dokáže pomoci, je zlá, kope kolem sebe a dělá si samý nepřátele…
To, že mi vzal manžel dceru, byl trest za to, že jsem od něj odešla. Nedalo se mu vysvětlit, že vzal dítěti mámu, stále křičel ty nejsi žádná máma. A ona i já za za to teď trpíme…
Ketryn, 45 let

Názor odborníka
Dobrý den,
děkuji Vám za dotaz i za důvěru. Musím se přiznat, že si nejsem úplně jist, na co se vlastně ptáte. Zda na to, jak pomoci sobě, nebo na to, co lze udělat pro Vaši dceru, či na to, co udělat pro vás obě. V psychoterapii platí, že pokud pro ni někdo není motivován, těžko může být úspěšná. A pak také to, že při ní nelze měnit (či léčit) někoho jiného.
Jinými slovy, pokud dcera o návštěvě odborníka nechce ani slyšet, těžko pro ni v tuto chvíli něco udělat. Jediný, kdo se může změnit (dělat věci jinak), jste Vy. Lidská interakce bývá komplementární a v konfliktech má každý svou roli. Pokud budete Vy hrát tu svou jinak, bude muset nějaká změna nastat i u Vaší dcery.
Jaká změna to bude, nelze předem říci. Možná, že se změní, možná Vás opustí, možná… Ale je také možné, že Vy změníte svůj pohled na věc. Že se smíříte s tím, jaké věci jsou, že si přestanete vyčítat, co jste mohla udělat jinak, že si řeknete, že jste udělala vše, co jste udělat mohla a to, co se děje, není Vaše vina… Držím Vám palce,
Pavel Král