Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Manžel trpí depresí a já už zřejmě také: Sdílený strach je poloviční.
Manžel trpí už asi půl roku depresí, z toho čtyři měsíce se léčí. Ztratil zájem o své koníčky,…
Veronika Klempová, Psychoterapeutka
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
17. 3. 2011
Manžel trpí už asi půl roku depresí, z toho čtyři měsíce se léčí. Ztratil zájem o své koníčky, o rodinu i přátele.
Nyní se zdá, že léčba začíná zabírat, zájem o rodinný život se však bohužel nevrací. Stále by chtěl být raději sám, o pohlazení nebo dotyk nestojí.
Předtím jsme měli šťastné a harmonické manželství a říkal to i on. Jsme spolu dvacet čtyři roků a rozuměli jsme si. Manžel má strach ze stárnutí a má pocit, že si nic neužil. Přitom měl dost volnosti i času na svůj největší koníček – motorku.
Vždy dřív se mu po nás stýskalo a těšil se na nás, teď je to ale jiné. Já i dcery to velice špatně snášíme. Už nevidím nic pozitivního a mám stavy úzkosti. Několikrát za den nedokážu ovládnout pláč.
Nevím, čeho se tak bojím, nevím, jestli se to někdy ještě spraví a jestli se mi vrátí chuť do života. Bojím se samoty a života bez lásky.
evamarie

Názor odborníka
Dobrý den,
ve vašem příběhu píšete o dlouholetém manželství, které bylo spokojené. Nyní však vnímáte změny. Manžel ztrácí zájem o rodinu, o vás, o dcery.
Z vašich řádků vnímám, že současnou situaci prožíváte velmi těžce a že vám na vztahu záleží. Zmiňujete se o úzkostech, pláči, ztrátě chuti do života. Věřím, že strach ze ztráty manžela a nejistota mohou probouzet představy o vaší budoucnosti v temných odstínech. Přemýšlím, zda je možné s manželem o vašem vztahu i o vzájemném odcizení mluvit.
Neznám vaši situaci podrobně. Může se jednat o manželskou krizi, kterou společnými silami lze překonat, budete‑li oba chtít. Ale je také možné, že se  manžel skutečně ze vztahu emočně vzdaluje, vzájemná blízkost, intimita a láska se vytrácí. Hodně záleží na tom, co každý z vás nyní od vztahu čeká, co každý z vás chce.
Strach i úzkost, jak se lidově říká, mohou mít „velké oči“.  Ale také se říká, že sdílený strach je poloviční strach.
Přijde mi užitečné otevřít téma vašeho vztahu společně s manželem. Říci mu, jaké to pro vás je, jak manželství nyní prožíváte, co si přejete, co chcete, jaké máte potřeby. Je však možné, že takový rozhovor již opakovaně proběhl a nesplnil vaše očekávání.
V takovém případě, mne napadá možnost využít služeb manželských a rodinných poraden (navštívit poradnu sama, nebo s manželem, případně využít obě varianty). Můžete také vyhledat služeb psychologa či psychoterapeuta, který by vám pomohl překonat toto náročné období a obnovit vnitřní zdroje energie.
Přeji vám hodně sil na cestě ke štěstí a spokojenosti.
S pozdravem,
Veronika Šuráňová