Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Manželka je závislá na půjčkách: Ohrožuje vás i děti, jednejte tvrdě.
Dobrý den, mám problém se svou ženou (30 let), která je závislá na půjčkách a zadlužuje se…
Jan Majer, Šéfredaktor Psychologie.cz
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
29. 12. 2014
Dobrý den,
mám problém se svou ženou (30 let), která je závislá na půjčkách a zadlužuje se naprosto zbytečně stále dokola. Jako rodina máme nadprůměrný příjem a o nějaké nouzi o peníze nemůže být řeč. Já jsem ten, kdo z nás dvou vydělává a hradí všechny výdaje na provoz domácnosti. Své ženě nechávám dostatek peněz na útratu.
Ona bohužel není moc finančně gramotná a nerozumí základním finančním pojmům. I když jsem jí situaci mockrát vysvětloval, nic si z toho neodnesla. Půjčuje si peníze od podivných firem a lichvářů a přede mnou to tají. Vždy vše zapře. Nechápe základní princip toho, že půjčkou peníze nevydělá. Svůj bankovní účet udržuje v mínusu a přijde jí to normální. Se splácením svých mikropůjček si hlavu neláme a řeší to až v okamžiku předžalobních výzev, kdy částky podstatně narostou. Řeší to zase za mými zády a bohužel nejhorším způsobem – další půjčkou.
Několikrát jsem na to už přišel a jednorázovým splacením všech jejích závazků jsem ji dostal z dluhové pasti. Jednou jsem dokonce zastavil běžící exekuci, o které jsem se dozvěděl náhodou. Vždy, když jsem jí takto pomohl, začala znovu. V první fázi peníze utratí za zbytečnosti. Potom si už jen půjčuje na dluhy. Nedochází jí, že takhle přijdeme časem úplně o vše.
Co mě v tomto vztahu drží, jsou naše dvě malé děti. Chci tento problém vyřešit, a ne od něj utéct. Už mě napadlo i nechat jí soudem omezit způsobilost v nakládání s penězi, ale to ji před lichváři neochrání. Už opravdu nevím, co s ní. Budu vděčný za jakoukoliv radu.
Martin

Názor odborníka
Dobrý den, Martine,
rady v psychologické poradně bývají formulované citlivě a opatrně. Na váš dotaz si ale dovolím nabídnout přímočarou odpověď a doporučení, abyste jednal rychle a rozhodně. Jestli je tohle opravdu realita a ne reklama na projekt, který propaguje Blbá Blondýna, navrhuji vám následující postup:
a) Běžte s manželkou hned do manželské poradny nebo k psychoterapeutovi a vyložte na stůl všechno, co vás trápí a čeho se obáváte.
b) Pokud se se ženou a s odborníkem shodnete, že je vaše situace řešitelná, dohodněte pravidla, naplánujte další postup a učiňte opatření, aby se začarovaný kruh půjček a drahých splátek přerušil a neopakoval.
c) Pokud dojdete k závěru, že to řešitelné není (manželka nebude schopna si problém připustit a své chování změnit), bez dalšího váhání společné hospodaření zrušte rozvodem. Nemusí to být definitivní konec vašeho vztahu: vy zabezpečíte sebe a své děti, vaše žena bude nucena převzít i s důsledky zodpovědnost za své jednání. To by pro ni byla další šance, jak uhnout z cesty do průšvihu.
Téma sice nabízí prostor pro psychologii (a čtenáři vám jistě v diskusi nabídnou své postřehy a zkušenosti), ale z mého pohleduje je váš akutní problém především v praktické rovině: nejdřív se postarejte, aby vaše paní rodinu dál neohrožovala a nepoškozovala dalšími dluhy. Takové prostředí traumatizuje děti, stresuje rodiče a rozkládá vztahy.
Chování vaší ženy je podobné chování alkoholika a gamblera. Bez pomoci odborníka rodina v takových případech mnoho nezmůže. I vám by myslím prospěla pomoc psychoterapeuta, abyste situaci ustál, ať už dál půjdete společnou cestou, nebo každý sám.
Jinak z vašeho dotazu mám pocit, že jsou vám souvislosti i vaše možnosti celkem jasné. Dejte při řešení na vlastní rozum. Možná vás nebo psychologa napadne přizvat finančního poradce nebo osobního bankéře, v takovém případě buďte velmi opatrný. Těch, kteří vám umějí a chtějí doopravdy pomoci, je velmi málo. Opatření by měla být co nejjednodušší, nedělejte nic, čemu sám dobře nerozumíte.
Jan Majer
Jan Majer
Šéfredaktor Psychologie.cz