Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Ne‑umění komunikace I.: Zkuste to se mnou přímo tady!
Dobrý den, jsem zamlklý a mám problém komunikovat s lidmi. Když sedíme s kamarády něk…
Ester Danelová, Psycholožka
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
29. 3. 2011
Dobrý den,
jsem zamlklý a mám problém komunikovat s lidmi. Když sedíme s kamarády někde v baru a bavíme se, většinu času jsem zticha a nevím, o čem si s nimi mám povídat. Nebo jsem s nějakou osobou sám a po většinu času musí mluvit ona. Ještě horší je, když dotyčnou osobu neznám a chci s ní navázat kontakt. Vůbec nevím, jak mám začít. A podobné je to i v práci. Pracuji jako fotograf a ten by s lidmi měl umět mluvit. Nevím, co s tím dělat.
Ondřej

Názor odborníka
Milý Ondřeji,
na základě vašeho dotazu chápu, jak vám „ne‑umění" komunikovat, o kterém píšete, komplikuje život. Je to opravdu těžké, nemoci navázat s druhými takový kontakt, jaký byste si přál.
Je pro mě však velmi obtížné nabídnout vám vzhledem k množství informací, které jste v dotaze obsáhl, takovou odpověď, která by vám „sedla“ a byla doopravdy k něčemu užitečná. Mám pro vás proto návrh dvou možných řešení.
Co kdybyste vzal Příběhy čtenářů jako výzvu? Zkuste navázat kontakt se mnou. Vykašlete se na to, co si myslím, nebo nemyslím, o čem chci, nebo nechci slyšet – nebo jak by náš kontakt „měl“ vypadat. A zkuste tak, jak vy potřebujete, nabídnout co nejvíce informací o sobě: abych si dovedla alespoň trochu představit váš život a způsob, jakým ho žijete.
Musím se přiznat, že jste ve mně vzbudil zvědavost. A proto ta smělá výzva. Byla bych však zároveň nerada, kdyby nabídka vyzněla jako tlak. Možná to totiž není to, co byste potřeboval a co by vám pomohlo. A s tím souvisí můj druhý návrh.
Nevím, kolik toho víte o psychoterapii. Nicméně úkolem psychoterapeutů je provázet své klienty na cestě ke změně, po které ve svém životě touží – ať již je to ve smyslu „léčení poruch“ nebo ve smyslu učení se novým dovednostem, které nám pomohou ke spokojenějšímu životu. (A někteří z těchto odborníků se právě na téma komunikace specializují.)
Pracovna psychoterapeuta by proto měla být místem, kde najdete spojence. Nebude na vás tlačit, naopak. Bude naslouchat a bude tam pro vás, aby vám pomohl vidět svůj život trochu jinak a jinak v něm také jednat.
Přeji vám hodně štěstí, ať už si zvolíte kteroukoliv z možností!
Ester Danelová, vedoucí rubriky Příběhy čtenářů