Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Nechci se starat o partnerovu dceru: Je třeba hledat kompromisy.
Dobrý den, s přítelem se známe od léta loňského roku, já sama mám dva syny ve věku osmi a …
Petr Sakař, Psycholog
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
13. 3. 2014
Dobrý den,
s přítelem se známe od léta loňského roku, já sama mám dva syny ve věku osmi a devíti let, on sedmiletou dceru.
S jeho ex mají dohodu, že si malou bere každý druhý týden. Přítel jezdil do Ruska pracovně, když tu nebyl, měla jsem malou u sebe přes víkendy. To bylo v pohodě.
Teď ale pracuje tady a malou chce mít u sebe, co nejvíce to jde. Její maminka zrovna nastupuje do práce a přítel chce, aby byla malá u nás, když bude ona i její přítel v práci. Já jsem doma a proto prý nevidí důvod, proč bych se nemohla postarat i o ni.
Mně se tohle ale nelíbí. Je to ode mě asi sobecké, ale sama nevím, jak situaci vyřešit. Přítel mě poprosil, abych vyhledala pomoc psychologa. Přistoupila jsem na to, ale nejsem přesvědčena, že mi psycholog pomůže. O přítele stojím, ale nějak neumím přijmout fakt, že chce mít malou u sebe, co to jen jde.
Napsat svůj problém jen do několika vět nebylo úplně jednoduché, proto budu ráda za jakoukoliv odpověď.
lenule

Názor odborníka
Milá Leňule,
partneři, kteří se spolu rozhodnout žít, jsou dříve nebo později postaveni před nutnost vyjednávat o svých vlastních potřebách a potřebách toho druhého. V zájmu zachování vztahu musejí hledat kompromisy. Ve vašem případě jde o to, zda budete navzájem ochotni svým dětem z předchozích vztahů nahradit dočasně chybějícího rodiče a zda budete ochotni se o zájem a pozornost partnera/partnerky dělit s jeho dítětem/dětmi.
Z vašeho dotazu vyvozuji, že s naplněním prvního předpokladu nemáte problém. O dceru přítele jste se starala i v době, kdy byl přítel v zahraničí. Vzhledem k tomu, že nepíšete nic o roli partnera v životě vašich synů, dovolím si spekulovat, že jste s ním v tomto ohledu spokojená.
Problematický se tedy jeví druhý předpoklad, ten o ochotě dělit se o pozornost a zájem partnera s jeho dcerou.
Samozřejmě je zcela v pořádku, pokud požadavek partnera odmítnete. Nemůžete být povinována péčí o dceru svého partnera v rozsahu, který vám nevyhovuje. Ostatně, pečovat z donucení o cizí dítě neprospívá ani pečovateli, tím méně pak dítěti.
Pokud si přejete vyhovět, ale „nejde to“, je zde jistě prostor pro zkoumání důvodů této zábrany a společné hledání uspokojivého řešení. V tomto ohledu by bylo možné zvážit i nápad vašeho přítele a společně vyhledat pomoc odborníka.
Petr Sakař