Poradna
odemčené
Nechci ztratit rodinu
Jsem nevěrný. Zatím mi všechno procházelo. Teď se ale něco změnilo.
Marta Helingerová, Psycholožka
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
8. 2. 2017
Jsem 22 let ženatý, měl jsem 3 milenky a k tomu nějaký flirt, vždycky to na mě prasklo. Žena mi v minulosti vždy odpustila. Ublížil jsem jí i svým třem dětem, 22 let syn, 17 let dcera, 7 let syn.
Před pěti lety se milenecký vztah poněkud zkomplikoval a na 14 dní jsem opustil domov. Uvědomil jsem si možnou ztrátu a vrátil se domů. Bývalá milenka se sešla s mou ženou a všechny podrobnosti našeho „vztahu“ jí sdělila z očí do očí. Do problému byly zataženy i starší děti, tehdy ještě o pět let mladší.
Má žena obdivuhodně situaci zvládla a zůstali jsme spolu, další léta byla tímto incidentem poznamenána. Problémy v sexuální oblasti, sex byl podstatou všech milostných avantýr, problematická komunikace, smiřování a rozhádání. Snaha byla všechny problémy řešit, ale nikdy jsme to nedotáhli do konce.
Na začátku léta jsem měl flirt bez vztahu, ale praskla na mě poslední milenka a nabyl jsem rozhodnutí, že se odstěhuji. Snad na základě ohromného emočního vypětí jsme se do sebe zamilovali jak dvě hrdličky. Pravda, že to po cca dvou měsících ochablo, sice byla, ale věřil jsem, že je to na dlouho.
Před necelými třemi měsíci pro mne přišel šok, kdy má drahá choť přišla s tím, že jí všechno došlo, nechce se mnou sdílet ložnici, nemůže si mě vážit jako muže atd. Od té doby žijeme v rodinném domě odděleně. Žena chce, abychom dočasně žili každý zvlášť. Podle svých slov rozvod zatím nechce. Všechno jsem si uvědomil, moc mě to mrzí, nechci odejít, ale nevím, co dál. Problémy jsem vždy řešil se svým okolím, snažím se moc, ale nevím, jak dál…
Pepino, 46 let

Názor odborníka
Milý Pepino,
problémy s nevěrou jsou velmi citlivé a komplikované téma. Vaši ženu nechcete ztratit, chválíte ji, jak obdivuhodně zvládla nepříjemnou situaci, kdy jste se na dva týdny dokonce odstěhoval od rodiny k milence. Zdálo se, že její trpělivost je to, co vždycky zachrání váš vztah. Dostával jste další šance. Bohužel, z této situace jste se nepoučil a pokračoval se zálety dál.
Znám případy, kdy se manželství rozpadlo po první přiznané nebo objevené nevěře. Vaše žena to s vámi vydržela dlouhá léta, vždy se rozhodla situaci zvládnout tak, abyste zůstali jako rodina pohromadě.
Vypadá to, že jste šancí dostal povícero a až teď, po 22 letech soužití, se manželka rozhodla situaci řešit oddělením vašich ložnic. A vám konečně došlo, o co byste přišel. Uvědomujete si, že svou manželku nechcete ztratit, a chcete váš vztah zachránit, bojíte se rozvodu. Měl byste akceptovat, že nyní potřebuje prostor pro sebe a nesnese zatím, abyste byli tak blízko. Možná teď potřebuje i čas, aby si sama vše ujasnila, anebo jí to tak bude vyhovovat… na neurčito.
Možná právě proto, že cítíte, že manželku možná ztrácíte, jste se situaci rozhodl řešit a bojíte se rozvodu. Vaše žena vás dobře zná a ví, že teď budete „sekat dobrotu“. Do kdy však? Než opět budete mít potřebu zažít intimní vztah s jinou ženou, protože váš vztah se opět srovná anebo tam budou přetrvávat další problémy?
Zmiňujete, že se ve vašem vztahu s ženou vyskytly problémy v sexuální oblasti, špatná komunikace – je to začarovaný kruh. Když si představím, že by mi byl partner nevěrný, ale přesto bych ho vzala zpátky, už by to asi nebylo jak dřív. Jak jinak! Problémy v ložnici by se zákonitě vyskytly. A teď je ten zásadní okamžik – buď to vyřešíte spolu, jako partneři, nebo se vrátíte ke starému způsobu „zvládání problémů“. Což se vám, Pepo, bohužel stalo. Místo abyste problémy řešili v manželské poradně, následovaly vaše další mimomanželské vztahy.
Ujasněte si, co chcete
Má rada bude prostá – promluvte si se svojí ženou, co očekává od vás a jak si představuje váš vztah do budoucna. Bude‑li to potřeba, obraťte se na odborníka a choďte společně na párovou terapii. Pokud byste chtěl chodit na individuální terapii, také by to mohlo být užitečné. Ujasníte si svou motivaci, proč utíkáte od vaší ženy, dětí, závazků, vašeho každodenního života. Nebo je tu silná sexuální motivace – potřeba zažívat a poznávat něco nebo někoho nového?
Nemohu nezmínit i variantu, že i když se teď budete snažit váš vztah zachránit, protože vám došlo, o co všechno byste přišel, vaše žena, které také všechno došlo, to bude vidět jinak. Ne každá žena dnes je ze stejného těsta jako paní Madla Vaculíková, která svému muži trpěla jeho mimomanželské vztahy a měla naprosto jasno v tom, že se nikdy nerozvede a vše musí vydržet. Ke konci manželství na ní Vaculík, jak ho nazývala, velice lpěl. Za tuto jeho oddanost ve stáří si předtím vytrpěla svoje.
Využívejte celý web.
Předplatné
I vy si teď můžete ujasnit, kde je vaše místo. Uvědomit si, co můžete udělat pro svou ženu, děti, váš vztah nebo dům. A i co vy chcete od vaší ženy a jak si představujete váš vztah. Když jste měl potřebu mít milenky, ať už se vztahem nebo bez něj, měl jste potřebu utíkat od ženy a dětí.
Vy jste měl manželský život zpestřován dalšími vztahy. Měl jste změnu – teď chce změnu vaše manželka, když vám oznámila, že chce oddělené ložnice. Vyslechněte si, co od vás chce a co teď potřebuje. Pokud si chcete manželství udržet, udělejte pro to maximum, ale je to krok do neznáma.
Přeji vám vše dobré,
Marta Helingerová