Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Nedokážu nic cítit: Možná máte jiné tempo sbližování.
Dobrý den. Rozhodla jsem se na vás obrátit, protože si už opravdu nevím rady. Poslední dob…
Martina Frintová, Psychoterapeut, poradce, lektor
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
17. 6. 2013
Dobrý den.
Rozhodla jsem se na vás obrátit, protože si už opravdu nevím rady. Poslední dobou si připadám jak v bludném kruhu, nebo přesněji řečeno, zablokovaná.
Nejsem schopná mít normální vztah.
Proč to tak je opravdu nevím. Asi se vrátím do minulosti. Dříve jsem chodila s klukem, měla jsem ho ráda a vydrželi jsme spolu přes tři roky. Pak jsme se rozešli kvůli jiným životním plánům.
Dnes jsem s podivem zjistila, že už je to tři roky! Hrozná doba!! Nechápu jak já, jako mladá holka, můžu být takovou dobu sama. Děsí mě to. Asi si hodně lidí teď řekne, že jsem asi nějaká hnusná holka, ale není to tak.
Nejsem nějak extra sebevědomá, ale myslím, že patřím spíš k těm hezčím. Je pravda, že bych mohla tak tři kila zhubnout, toť ale vše.
Docela mi i píší kluci, ale problém je jinde. Nedokážu nic cítit! Hodně kluků se mě snaží dostat hned do postele nebo mě jen políbit a já, ačkoliv jsem sama a mám ráda všechny tyhle věci, nemám chuť ani na to.
Necítím totiž žádnou blízkost, aspoň ne hned. Nechápu proč mě chce líbat někdo, kdo mě zná pět minut. Většinou jdu i s klukem na rande, ale pak se z nějakého důvodu neozve, nerozumím tomu. Každopádně ani já necítím lásku.
Když jsem byla s bývalým, věděla jsem, že chci jen jeho…
Teď si nejsem jistá vůbec ničím. Kluk mi třeba chybí, ale chvíli. Potkávám pořád jiné a jiné (ovšem nespím s nimi) a přemýšlím nad nimi. Unavuje mě to. Neschopnost někoho milovat mě přímo ubíjí. Měla jsem od té doby ještě jiné vztahy, ale byly to jen románky beze smyslu.
Kde je chyba? Už nemůžu takhle dál.
Evita

Názor odborníka
Milá Evito,
píšete, že jste měla v minulosti vztah, který skončil, a od té doby jste sama. Trápí vás obava, že nedokážete nic  cítit, že se nedokážete zamilovat.  Ve svém dotazu se vám podařilo vaše pocity a myšlenky dobře popsat  a současně si tím i částečně odpovědět.  Vysvětlujete, že s kluky trochu randíte, ale oni od vás brzy chtějí fyzický kontakt. Přesto, že fyzický kontakt jako takový vám není nepříjemný, to co vám je zdá se nepříjemné, je tempo sbližování vašich obdivovatelů.
Rozumím tomu, že pro bezpečný fyzický kontakt si potřebujete nejdříve s protějškem vytvořit pocit blízkosti.  Velmi obecně můžeme říci, že muži k sexu a fyzickému kontaktu nepotřebují mít navázaný tak důvěrný vztah, tak jako většina žen.  Zdá se, že vám při navazování vztahu s druhým chybí  porozumění, poznávání se, a postupné sbližování.  Je jednoduše možné, že máte od schůzek a seznamování jiné očekávání než kluci či muži, se kterými se scházíte.  Evidentně rozdílné máte tempo sbližování. Evito,  není nic špatného, že potřebujete více času,  než si někoho pustíte k tělu. Možná je to i svým způsobem, aniž si to uvědomujete,  vaše obrana  před případným  zklamáním, bolestí, či dalším rozchodem.  V případě, že nás předchozí vztah hodně emočně zasáhne a rozchod velmi zraní, je pochopitelné, že se můžeme bát vrhat se do dalšího vztahu. Může nás proto též brzdit strach z dalšího rizika citové investice.
Není  řešením se do něčeho na sílu nutit, ani se měnit nebo přizpůsobovat druhým. Naopak, přijměte to, jak to máte, jako dobrý barometr.  Vaše city vás mohou ochránit a ukázat vám toho, kdo na vás nebude tlačit, bude mít o vás opravdový zájem a vám s ním bude příjemně, a především budete moci být sama sebou.  Pokud vám na nějakém muži bude záležet, zkuste s ním o tom promluvit. Ujistěte ho o svém zájmu, ale současně ho požádejte, aby vám dal více času, abyste ho nejdříve mohla více poznat.  Pokud o vás opravdu stojí, vyplatí se mu počkat.
Věřím, že se vaše city ve správný čas opět objeví a přeji vám hodně štěstí!
Mgr. Martina Frintová