Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Nedokážu věřit svým myšlenkám: Jsou pochybnosti vždy jen překážkou?
Dobrý den, viděla jsem Tajemství (Zákon přitažlivosti) a myslím, že to opravdu funguje. Vě…
Jan Smetánka, Vydavatel Psychologie.cz
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
3. 3. 2015
Dobrý den,
viděla jsem Tajemství (Zákon přitažlivosti) a myslím, že to opravdu funguje. Věřím tomu, že co dokáže náš mozek vymyslet, to je schopen uskutečnit.
Jenže mám veliký problém svým myšlenkám věřit. Snažím se své cíle každý den vizualizovat a každý večer před spaním si je v hlavě opakuji, ale problém je, že moje podvědomí tomu nechce věřit. Cítím, že tyto moje myšlenky odmítá a zpochybňuje.
Potřebuji tedy poradit, jak věřit bez pochyb a na 100 %, jinak mi moje cíle nevyjdou. Děkuji.
dash

Názor odborníka
Dobrý den, Dash,
ve vašem dotazu vnímám několik rovin. Výrazné je téma víry a pochybností, vedle toho píšete o svých cílech a jak jich dosáhnout. Zároveň se dotýkáme i témat fungování mozku, k tomu se dostaneme na závěr.
Začnu pochybnostmi. Zkusme se zamyslet nad tím, jaká je jejich role v procesu hledání. Jsou vždy pouze překážkou, nebo nám mohou přinést i něco konstruktivního? Je možné, že nás v našem hledání posouvají dál a pomáhají nám, když se ocitneme na křižovatce?
Vedle toho mě napadá ještě jiný pohled – šlo by na chvilku tyto pochybnosti a jiné osobní sabotáže neposlouchat, vyrazit dopředu a plně se oddat procesu? A teprve po čase se ohlédnout a vyhodnotit, zda jsme se vydali správným směrem? Tomuto tématu jsem se věnoval v jednom starším článku.
K tématu víry mi v této souvislosti hned naskočil jeden Buddhův citát. Když promlouval ke svým stoupencům, údajně prohlásil: “Nevěřte slepě ničemu z toho, co vám tady povídám, prověřte si to.” Z mého pohledu má tento citát v dnešní době, kdy jsme v oblastech osobního rozvoje přehlceni přístupy, poučkami, ale i nesmysly, ohromnou sílu.
Dokážete si představit, že nebudete slepě věřit informacím z Tajemství a jednoduše si je ve svém životě pragmaticky prověříte? A když to klapne a ohlédnete se zpět – byla to vaše práce, nebo se to stalo díky zázračným myšlenkám?
Z vašeho dotazu je také patrné, jak je pro vás důležité naplnění vašich cílů. K tomu vám nabízím několik otázek, které si můžete zkusit zodpovědět:
• Čeho konkrétně chci dosáhnout, za čím si jdu? Je to konkrétní cíl s jasnou cílovou páskou, nebo spíš změna chování, získání dovedností a návyků, které mě doprovázejí i v dalším životě? Zkuste si to pro sebe co nejpřesněji zformulovat.
• Jak to vypadá na startovní čáře? A proč je pro mě ten konkrétní cíl důležitý, co mi přinese do života a jak přesně se v mém životě projeví?
• Co všechno se nachází mezi startem a cílem? Kolik na to potřebuju času, energie, dovedností, peněz? Mám nebo budu mít všechny tyto prostředky k dispozici?
• Jaké jsou dílčí kroky této cesty? Jak na sebe navazují? A co je to první, do čeho se pustím? A co druhé? Když si svou práci takto rozdrobím, dává to celé smysl?
• Co dalšího nás ještě k cestě za cílem nebo novým návykem napadá? Cokoliv…
Tímto způsobem jsme schopni si to velké sousto v podobě našich představ o cíli rozdrobit na menší stravitelné kousky a do toho prvního se hned zakousnout. Jednoduše se pustíme do práce, bez které se pravděpodobně k cíli nepřiblížíme. A také tím získáme nadhled a odhalíme, zda to celé pro nás má smysl.
Ve svém dotazu se také dotýkáte téma fungování mozku. V dnešní době prožíváme boom poznatků neurověd, což s sebou také přináší spoustu nedorozumění a rozporů. Téma je složitější, než se zdá, a v tuto chvíli zatím nemáme definitivní odpovědi. Jak moc je pro vás v souvislosti s vaším tématem důležité vědět, jak skutečně mozek funguje? Sám si občas říkám, že pokud něco funguje, nemusím přesně vědět, jak to funguje…
Dash, přeju vám, ať si sama najdete odpovědi na své otázky, ať jste se svou cestou spokojená a sama se sebou v souladu. A hlavně – nevěřte slepě ničemu z toho, co vám zde nabízím, otestujte si to ve svém životě, když budete chtít :)
Jan Smetánka
Vydavatel Psychologie.cz