Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Nedosáhnu orgasmu: Při vyvrcholení pouštíme kontrolu sami nad sebou.
Dobrý den. Mám problém, který trvá již několik let. Je mi dvacet pět, se svým intimním živ…
Leona Rajdlová Dyrehauge
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
29. 5. 2012
Dobrý den.
Mám problém, který trvá již několik let. Je mi dvacet pět, se svým intimním životem jsem začala kolem sedmnácti. Potíže se týkají mé sexuality, konkrétně nemožnosti dosáhnout orgasmu. Nemyslím si, že by za to mohla „neschopnost“ partnera mě k němu dovézt, jsem si docela jistá, že chyba je ve mně.
Nemám problém se vzrušivostí, naopak si myslím, že v tomto směru jsem v pořádku. Problém nastává v okamžiku, kdy by už mohlo k orgasmu dojít. V tu chvíli se zaseknu a dál nechci. Byly chvíle, kdy jsem po tomto okamžiku u sebe nesnesla ani partnera, takže jsem odcházela z místnosti a podobně. Nastoupí pláč a výčitky, že jsem zklamala. Zkoušela jsem tento bod překonat, ale pocity jsou pro mě v této chvíli velice nepříjemné, deprimující a nezvládnu další dotyk.
V různých článcích se píše, aby žena začala sama, aby zjistila, co ji vzrušuje. Vím, co se mi líbí, ale sama to nedělám. Nechci si tyto pocity přivádět sama. Partner vyjádřil obavu, že jsem byla zneužita, protože projevů, které tomu nasvědčují, je více. Nemyslím si, že by mi někdo ublížil, ale je pravdou, že můj první partner mě do styku nutil. A když jsem byla malá, zkoušel mě natáhnout do auta polonahý (od pasu dolů) muž.
Je možné, že za mým problémem stojí tyto zkušenosti? V partnerovi mám velkou oporu a snaží se mi pomoct. Já se ale sexu vyhýbám, i když jeho průběh se mi líbí, ale vidina toho, jak to opět skončí, mě odrazuje s ním vůbec začít.
Máte pro mě prosím radu?
Alžběta

Názor odborníka
Dobrý den, Alžběto,
díky za velmi otevřený dotaz. Úplně chápu, že vás to trápí. Není na to bohužel jednoduchá odpověď. Hodně důležité mi připadá, že se vám průběh sexu líbí. To, že už ho teď nechcete, je spojené s opakující se nepříjemnou zkušeností momentu těsně před orgasmem. To je pochopitelné, nikdo nechce opakovat něco nepříjemného.
Co mě ale trochu zarazilo, že víte, co se vám líbí, ale nechcete si ty pocity přivádět sama. Tomu moc nerozumím. Proč nechcete? Onanovala jste dříve? Nebo vůbec ne? Mohla jste dosáhnout orgasmu nějakým způsobem? Nebo vůbec? Jestli ano, jaké pocity máte při orgasmu? Jaké to je?
Je to tak trochu pátrací akce, než se přijde na kloub tomu, proč je pro vás těžké prožít orgasmus. Nějaké nápady mám, ale jsou to jen hypotézy, protože mi chybí hodně infomací, které mi můžete poskytnout jen vy. Orgasmus je moment, kdy pouštíme kontrolu sami nad sebou. To může být nepříjemné z mnoha důvodů. Mohu se stydět před partnerem, sama před sebou, můžu se bát toho, co se se mnou stane, že se zblázním, zesměšním, že se mi otevřou pocity, se kterými nechci být v kontaktu.
Že nastane něco nepředvídatelného, nekontrolovatelného a potažmo nepříjemného. A tak se může stát, že prožíváte moment před orgasmem svou osobní ambivalenci – chci zažít něco krásného versus mám strašný strach.
Co se týče nějakých možných nepříjemných zkušeností z dětství – za vaším problémem to může být i nemusí. Znovu píšu, o tom by se dalo spíše hovořit, než psát. Možná by nebylo úplně od věci si o tom povídat s psychoterapeutem – přeci jen je sex velmi důležitou součástí našeho života.
Držte se, Alžběto, a přeji vám sílu a odvahu k tomu, abyste si pro sebe vybojovala svobodný a hezký s
e
x. Leona