Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Nemohu se smířit s rozchodem: Ujasněte si svá očekávání a priority.
Dobrý den, nemohu se smířit s rozchodem. Jsou to 2 měsíce, co jsme se rozešli. Myslím na n…
Radka Gottwaldová, Absolventka psychologie
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
25. 5. 2015
Dobrý den,
nemohu se smířit s rozchodem. Jsou to 2 měsíce, co jsme se rozešli. Myslím na něj každý den, nemohu se hnout z místa. Je typ muže, který rád dělá dojem, umí se krásně chovat, zdvořilý, pohledný, inteligentní, úspěšný. Vždy se ke mně krásně choval.
Po 9 měsících se zamiloval do ženy, odešla jsem s dobrými přáními, ač to moc bolelo. Po 3 měsících zjistil, že udělal chybu, ze miluje mne, nefungovalo jim to v posteli. Vrátili jsme se k sobě a byli spolu další rok. Potom jsme se rozešli, necítil se na vztah. Během roku jsme se párkrát pomilovali, ale 2× potkal jinou a pochopitelně jsem ho přestala zajímat.
Na podzim jsme se k sobě vrátili, já s podmínkou, že chci vše nebo nic, že nebudu sbírat drobky ze stolu a ztrácet čas, že se chci posunout, mít děti (je mi 32 let, on o 2 roky mladší). Po 3 měsících mne požádal o ruku, plánovali jsme svatbu, pracovali na dítěti. Po 3 měsících jsem začala filtrovat svoje pocity, neboť jsem cítila, že se nám ta energie štěpí, a měla jsem tendence ho kontrolovat. Načež mi řekl, že se nedokáže vzdát inspirace ženami a že nemůže zaručit, že to nepřeroste v něco víc, ale že musím vědět, že do toho nedává city, že miluje jen mě.
Pod vlivem emoci jsem udělala rozhodnutí, že raději odejdu středem, že nebudu nešťastná. Nepřemlouval. Hned přešel do jiné náruče. Teď mne to drtí, zdá se mi o něm každou noc a nedokážu přijmout své rozhodnutí. Vím, že problémem je nedůvěra v sebe, můj strach, že stejně zase odejde, že pro něj nejsem dost dobrá. Drtí mě ale pocit, že jsem svoji vinou ztratila muže, po kterém jsem tak toužila…
Vilma

Názor odborníka
Dobrý den,
děkuji za dotaz a důvěru, s kterou se na nás obracíte. Ptáte se, jak se smířit s rozchodem nebo zda jste udělala chybu? Napíšu vám, co mě napadá k vašemu dotazu.
Podle mě to nebylo unáhlené rozhodnutí, i když píšete, že jste se rozhodla pod vlivem emocí. Již v minulosti jste toto téma s přítelem několikrát řešila. Přítel byl s vámi, pak se zamiloval do jiné, pak se vrátil k vám, poté se necítil na vztah. Opět jste se k sobě přiblížili a zase vzdálili. Nakonec jste se k sobě vrátili a vy jste chtěla vztah se vším všudy (potažmo záruku, že už se to nestane). Přítel vás požádal o ruku. Po několika dalších měsících jste měla podezření, že přítel opět uniká k jiným, což vám upřímně potvrdil. Vy jste tudíž měla na výběr, buď akceptovat, že přítel bude mít vás a k tomu inspiraci (či vztahy), do kterých nebude citově příliš investovat, nebo vztah ukončíte. Zvolila jste druhou variantu.
Přijde mi, že vy a váš přítel chcete od vztahu každý něco jiného. On nebyl připravený na výlučný vztah, i když vám nabídl sňatek a dítě, což jste vy možná mylně považovala za záruku jeho věrnosti. Přítel vám nelže o tom, že by neměl v budoucnu další ženy. Přijměte to jako fakt. Po posledním rozchodu se přítel vrhl do dalšího vztahu a vy se teď trápíte. Podle mě máte jasno v tom, co je pro vás ve vztahu akceptovatelné a co ne. Jenže partner vám to nenabízí. Drásá vás tedy touha po něm a zároveň neochota změnit svůj postoj.
To, že jste teď nešťastná, je pochopitelné, ztratila jste člověka, kterého si vážíte, vztah, v který jste vkládala naději. Věřila jste, že vám přítel nabídne to, co od vztahu potřebujete. Nestalo se a vy jste se rozhodla nepřijmout, co vám nabídnout mohl. Bylo to od vás fér a od něj taky. Podle mě je lepší vyřešit to teď, dokud nemáte děti. Později byste možná jeho chování tolerovala kvůli dítěti, záleží však, zda by se to nepodepsalo na vaší spokojenosti ve vztahu. Dokud jeden z vás nepřehodnotí zásadně výlučnost vztahu, asi budete narážet na stejný problém znovu.
Navrhuji, abyste teď nějakou dobu věnovala svou energii přijetí situace, ujasnění si, co od vztahu chcete, co chcete pro své dítě a rodinu, pro sebe, jaké máte v životě priority. Většina z nás po ukončení vztahu pochybuje, zda neudělala chybu. Až časový odstup ukáže, zda bylo rozhodnutí správné. Možná nakonec přehodnotíte vaše očekávání od vztahu, možná se ujistíte, že jste udělala dobře. Pokud potřebujete podporu a pomoc v tomto obtížném životním období, obraťte se na blízké nebo odborníka, který vás podpoří a náročným obdobím provede.
Přeji hodně štěstí.
Radka Gottwaldová