Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Neumím být věrná: Potřebujete najít sama sebe.
Již několik měsíců u sebe pozoruji naprosto rozpolcené názory, stavy a typy chování. Celé …
Dominika Večerková
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
11. 4. 2013
Již několik měsíců u sebe pozoruji naprosto rozpolcené názory, stavy a typy chování.
Celé to začalo, když jsem poprvé podvedla přítele, se kterým jsem byla téměř dva roky. Musím dodat, že jsem ho podvedla vědomě a následoval rozchod. Načež jsem si asi za půl roku našla přítele nového, do kterého jsem zamilovala.
Avšak po několika týdnech jsem políbila jiného. O pár týdnů později následoval další polibek. Pár dní na to sex zase s někým jiným. V posledních týdnech jsem cítila, že bych už mohla být věrná a mít plnohodnotný vztah, ale před pár dny jsem se zase vyspala s jiným. Pořád si říkám, jak bych chtěla někoho, kdo by mě měl vážně rád.
Přemýšlím, jestli to není jistou fixací na otce, vzhledem k tomu, že mi nikdy nijak neprojevoval lásku a trávil se mnou velmi málo času, měla jsem pocit, že mě nemá rád a jeho lásku si musím vydobýt.
Také v tom asi velkou roli hraje alkohol, protože všechny tyto incidenty se staly, když už jsem měla popito, ovšem věděla jsem, co dělám.
Své chování si nedokážu vysvětlit a pořád si kladu otázku, proč to dělám.
Děkuji za odpověď.
Monis

Názor odborníka
Milá Monis,
ptáte se, proč nedokážete být věrná a kladete si otázku, proč to děláte, proč své partnery podvádíte. Pozitivní už je jen fakt, že situaci takto reflektujete, snažíte se ji pochopit a hledáte řešení.
Ve vašem věku je zcela normální, že máte rozpolcené stavy a názory, vaše osobnost se totiž vyvíjí, vy hledáte své místo ve světě, hledáte sama sebe, hledáte také lásku a porozumění, ale někdy zřejmě špatným způsobem.
Monis, když jste podvedla poprvé, bylo to proto, že už jste do přítele nebyla zřejmě zamilovaná, alespoň tak jsem si to interpretovala vzhledem k tomu, že píšete, že jste se následně rozešli. Tento váš první prohřešek proti věrnosti ve vás zřejmě odstartoval něco, co bychom mohli nazvat experimentováním či hledáním té „pravé lásky“, mužské přítomnosti a pochopení. Je běžné, že v období adolescence navazujeme častěji milostné vztahy, zkoušíme nové věci, velmi rychle dokážeme pro někoho vzplanout a stejně tak i vyhasnout.
Píšete také o otci. Přikláním se k tomu, že bez hlubšího poznání situace nemohu objektivně usuzovat, ale je obecně známo, že dívky, kterým otec neprojevoval hlavně v období prepubertálním a pubertálním dostatek zájmu a lásky, inklinují k častějšímu střídání partnerů a povrchnějším vztahům.
Dle mého názoru je jednou z nejdůležitějších věcí v životě uvědomování a uvědomění. Pokud vy víte, že děláte něco, co je v rozporu s vaší osobností a filozofií, můžete s tím pracovat mnohem snáz než člověk, který si to neuvědomuje a nedokáže to reflektovat. Zastávám názor, že každý se může změnit, musí však chtít. Ten, kdo se změnit nechce, se nikdy nezmění.
Další věc, o které píšete, je alkohol. Člověk si mnohdy myslí, že má po střídmém požití alkoholu vše plně pod kontrolou, ale i malé množství může zkreslovat naše vnímání. Alkohol nás rozvazuje a mění naše hranice. V opilosti nemyslíme na následky, alkohol také popouští uzdu – nemluvný člověk začíná hovořit, stydlín se stává středem pozornosti, milý člověk se mění v nadávajícího a někdo prostě inklinuje k tomu, být nevěrný.
Monis, věřím, že se vše postupně uklidní a vyladí, ale každopádně, pokud byste měla i nadále špatný pocit, který by vás omezoval v každodenním bytí, navštivte odborníka, který s vámi vše probere a pokusí se společně s vámi najít cestu k větší spokojenosti.
Dominika