Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Nevhodné chování učitele: Jak může situaci vnímat on?
Dobrý den, chtěla bych znát váš názor na to, co se odehrává v naší škole. Náš profesor na …
Stanislava Ševčíková, Psychoterapeutka
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
20. 4. 2015
Dobrý den,
chtěla bych znát váš názor na to, co se odehrává v naší škole. Náš profesor na matematiku je naprosto bezcitný, manipulativní člověk, s kterým po 45 minutách stráveného čase máte chuť řvát a další den se na matiku už nevrátit.
Vše začíná jeho nevhodnými narážkami na ženy, připomínkami a řečmi, které jsou podle mě a mých spolužáků daleko za hranicí chování profesora ke studentům. Každou chvíli se nad jednu z nás nakloní, dýchá nám do obličeje z 10centimetrové vzdálenosti, vyhledává náš oční kontakt, vymýšlí si příhodné příběhy a zahrává si s mocí, kterou jakožto profesor má.
Došlo už i na noční můry a nechuť ráno vstát a jít do školy. Bohužel, změna profesora je možná až v novém pololetí a to ještě nemáme jisté, že nám ho vymění, protože se zdá, že to tu nikdo nepovažuje za důležité. Nevíme ale, jak to do června zvládnout bez újmy na našem psychickém zdraví, a to bez legrace.
Všichni vám budeme vděční za jakoukoliv radu, jak to ještě pár měsíců zvládnout, jak se chovat, aby omezil tyto své projevy (říct mu, co nám vadí, nepomáhá) a jak dokázat vedení školy, že je jeho chování nevhodné a má na nás silný vliv. Předem děkujeme za odpověď.
Jana a spol.

Názor odborníka
Dobrý den, Jano,
vážím si vaší důvěry k této poradně. Z vašeho dotazu vnímám, že jste již pokoušeli situaci ve třídě řešit, tedy jste pravděpodobně hovořili s rodiči, popř. zašli za třídní učitelkou. Víte, že změna profesora je možná, ale nevíte, zda to vedení (ředitelka? třídní učitelka?) pokládají za skutečně důležité.
Vím, že mít noční můry a nechtít chodit do školy je obtížné, ale jak píšete, do konce vyučování si musíte poradit sami. Napadá mě, zda učitel reaguje stejně na všechny dívky nebo si některých nevšímá, popř. na některé reaguje vysloveně tak, že by vám to tak vyhovovalo? Pokud je to tak, zkuste posílit na sobě vlastnosti těch dívek, které jsou u učitele v bezpečí, prostě se cvičně zkuste chovat podobně, jako se chovají dívky, které u učitele nevzbuzují nežádoucí pozornost. A zkoumejte, zda to zafunguje, popř. co se daří. Myslíte, že je jeho chování uplatňování moci směřováno k „dětem“ anebo jak vás vlastně vnímá? Jaké může být jeho vnímání celé situace? Snaha o porozumění může vést k odstranění bariér.
Napadá mě také požádat třídní učitelku nebo ředitele o zprostředkování supervize třídy. Jde o „laskavý nadhled“ zkušeného odborníka v pomáhající profesi, který pomáhá třídě a učiteli zvládat celý proces a práci lépe a pomáhá změnit pohled a chování všech aktérů, i když tyto strategie třeba v minulosti fungovaly, ale současnost je odlišná. Nevím však, zda škola má peníze na výše uvedené metody a zda učitel matematiky má chuť spolupracovat a podívat se na situaci z jiného pohledu a také očima svých žáků. Je zřejmé, že tato metoda funguje především v prostředí i nově získaného bezpečí a vzájemné důvěry.
No a last, but not least ze starostí vašeho dotazu, co s nočními můrami a nechutí vstávat? Určitě je možné se naučit relaxovat na odstranění stresu (návody možné nalézt v odborných knihách i na internetu) nebo vyzkoušet následující techniku zakotvení v prožívané skutečnosti „Máte všech pět pohromadě“ podle psychologa Mirko Frýby: http://www.fryba.cz/pdf/5pohromade.pdf . Nebojte se, že jde cvičení inspirované buddhismem, jsem si jistá, že i po jeho přečtení budete vnímat, že je bezpečné a nepropaguje náboženství. Také je možné začít pracovat na sobě individuálně, tedy návštěvou psychologa či psychoterapeuta. Pokud je ve škole školní psycholog nebo výchovný poradce, můžete zajít za nimi a požádat je o pomoc.
Sama jsem také učitelka a vím, jak je to velmi obtížná profese, sebelépe myšlené nápady, které mnoho let předtím fungovaly, jsou studenty někdy vnímány zcela odlišně, než jak byly zamýšleny. Je jasné, že učitel by měl být za všech okolností profesionál…
Přeji vše dobré a brzkou a především trvalou a na dobro zaměřenou změnu,
Stanislava Ševčíková