Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Nevím, jak bojovat za lepší dny: Řešte problém, ale po kouskách.
Dobrý den, je mi 28 let a ocitla jsem se v situaci, kdy jsem v práci psychicky šikanována …
Petr Pražák, Kouč
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
2. 11. 2012
Dobrý den,
je mi 28 let a ocitla jsem se v situaci, kdy jsem v práci psychicky šikanována svým šéfem. Ve firmě pracuji necelé dva roky. Šéf se mě po pár měsících mého nástupu snažil svést, ale marně. Pak byl další rok relativně klid.
V posledním měsíci však začalo z jeho strany šikanování typu: vynadání za pozdní příchod i třeba jen o 3 minuty, čaj si prý také dělám až moc dlouho, moc dlouho telefonuji apod.
Samozřejmě i na mé práci se dají najít chyby a já je skutečně poslední dobou i dělám. Bojím se jakéhokoliv uklouznutí a tím to celé samozřejmě zkazím. Nikdy jsem se nedostala do takové situace, tak ani pořádně nevím, co s tím.
Hledám aktivně jinou práci, ale vzhledem k tomu, že nejsem po psychické stránce v pohodě, odráží se to i na mém projevu při pohovorech. Výpověď bez dalšího zaměstnání dát bohužel nemohu z finančních důvodu. S přítelem se snažíme o miminko, ale nechci se upnout na to, že za každou cenu musím otěhotnět, abych z té práce zmizela.
Dostala jsem se do situace, kdy vlastně nevím, jak dál. Jak se odrazit a bojovat za lepší dny?
Klára

Názor odborníka
Dobrý den.
Situace, jak ji popisujete, je jistě obtížná, ale zcela jistě není bezvýchodná. Z vašeho dotazu mohu vyčíst více témat k řešení, která se samozřejmě ovlivňují: šikanující šéf, vaše současná psychická nepohoda, hledání nového zaměstnání a snaha o miminko.
Jedno staré přísloví říká, že slon je příliš velký, abychom ho snědli celého, ale můžeme ho sníst po kouskách. Pro začátek si zkuste uvědomit, co je v této chvíli pro vás nejdůležitější k řešení. Co máte pod svou kontrolou a můžete sama skutečně ovlivnit, co má v tuto chvíli smysl řešit, co může počkat a co můžete nechat prostě plynout.
Vaše současné problémy se šéfem můžete řešit v zásadě dvěma způsoby. Buď se pokusit situaci změnit, nebo se rozhodnout, že z práce odejdete. Důležité pro psychickou pohodu je rozhodnout se pro tuto chvíli pro jednu z variant.
Rozhodnete‑li se definitivně pro odchod (a z vašeho dotazu vyvozuji, že se k této variantě přikláníte), můžete ušetřit svoji energii, která je vázána na řešení konfliktu se šéfem, a věnovat ji hledání nového zajímavého zaměstnání. Uvědomění si, že to tak říkajíc „máte za pár“, může přispět k vaší psychické pohodě a získat důležitý nadhled nad chováním vašeho šéfa.
Psychická pohoda samozřejmě ovlivňuje to, jak působíme na ostatní a tedy i na případný úspěch při výběrovém pohovoru. Téma, jak se dostat do psychické pohody, je samozřejmě velice široké, nicméně si dovolím upozornit na jednu jednoduchou techniku.
Výzkumy potvrzují, že poměrně snadný způsob, jak si navodit určitý psychický stav, je vědomě zaujmout takovou polohu či výraz v obličeji, který odpovídá požadovanému psychickému vztahu. Tedy pokud zvítězíme, máme tendenci dávat ruce nahoru a křičet hurá.
Na druhu stranu, když budeme chvíli křičet hurá a dávat ruce nahoru, budeme se cítit jako vítězové. Pokud si tedy najdete a uvědomíte polohu těla a výraz obličeje, který zaujímáte, když se cítíte jako vítěz, a vědomě je zaujmete před výběrovým pohovorem, máte velkou šanci, že odbouráte stres a budete se cítit i působit naprosto v pohodě.