Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Noční strach: Noční můry svědčí o vašem bohatém citovém životě.
Dobrý den. Je mi 14 let. Už dlouhou dobu, asi 9–10 let, mě děsí noční strach. Nepamatuji s…
Radkin Honzák, Psychiatr
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
30. 10. 2012
Dobrý den.
Je mi 14 let. Už dlouhou dobu, asi 9–10 let, mě děsí noční strach. Nepamatuji si, že by se v té době něco zvláštního událo, něco, co by to mohlo vyvolat. Ani na horory se nekoukám.
Párkrát do měsíce se mi stane, že se v noci probouzím se strachem. Nevím, co ten strach vyvolává. Prostě se bojím, avšak nevím čeho. Vím, že jsem v bezpečí domova, že je zamknuto a nic mi nehrozí, ale ten pocit je opravdu nepřekonatelný. Hůře se mi dýchá, jako bych měla pusu něčím zakrytou, kolikrát se mi stává i to, že vidím jen černé obrysy lidi.
Dříve jsem se i potila, že byly mokré peřiny, rychle mi buší srdce, mám strach ze smrti. Ale někdy mám jen strach a nevím z čeho. Je to jak kdy. Většinou vždy do půl hodinky, hodinky usnu. Unavená další den nejsem, cítím se skvěle, jako by se v tu noc nic nestalo. Není to pravidelné, zkrátka 1 – 2× za měsíc. Někdy se mi to neděje dlouhou dobu a pak najednou skoro každý týden.
Přemýšlela jsem, co by to mohlo vyvolávat, ale vážně nevím. Přijde to vždycky tak nečekaně. Chci se zeptat, o co se jedná? A jestli to mám vůbec řešit s odborníkem, když je to občasné? Ráda bych se toho zbavila.
Děkuju předem.
Lucie

Názor odborníka
Vážená a milá slečno Lucie,
děkuji vám za důvěru a dovolte, abych nejprve složil poklonu vašim výborným vyjadřovacím schopnostem, které svědčí o vašich dalších intelektových kvalitách.
Úzkostné noční obtíže, které popisujete, připomínají nejvíce ze všeho poruchu, která se nazývá noční můra. V dětství a během dospívání bývají dost časté, trápí něco kolem 15 % mladých lidí (podobně jako náměsíčnictví) a neznamenají v podstatě nic jiného, než že máte bohatý citový život. Možná, že hodně čtete a také asi máte dost pochopení pro trápení svých blízkých. Protože se nezmiňujete o tom, že by vás úzkosti pronásledovaly také přes den, nepředpokládal bych, že jde o úzkostnou poruchu a věřím, že časem vaše příznaky odezní samy od sebe.
Kdybych vám směl poradit asi tak, jak bych poradil své vnučce, řekl bych asi tohle: Holčičko moje malá, hlavně se neboj a nestraš se. Až se ti ukážou ty postavy, řekni si, že jsou to tví dobří duchové a ty ses lekla, protože jsi nakoukla do krajiny, kterou neznáš. Můžeš jim dát legrační jména, ta první postava zleva ať se jmenuje Pinďa a ta druhá třeba Bobík. Ta třetí může být Karel čtvrtý a divit se, proč je čtvrtý, když je třetí. Až je takhle budeš znát blíž, přestanou tě děsit.
Pokud by vás to ale otravovalo moc a nadále, je namístě vyšetření ve spánkové laboratoři, kam by vás mohl odeslat lékař s pracovní diagnózou „parasomnie“ (F51.4). Vyšetření není nikterak zatěžující či nepříjemné. Člověk se dostaví do laboratoře během odpoledne, aby si zvykl na nové prostředí, večer se uloží do lůžka a na hlavu dostane takovou čepici, v níž jsou připevněny elektrody. Ty zaznamenávají průběh spánku, který se zaznamenává v zápisu.
Při jeho luštění se spánkoví odborníci soustřeďují na celkovou dobu spánku, dobu trvání jednotlivých stadií (podle hloubky 1–4) normálního spánku a dobu trvání REM, neboli snového spánku. Jenom nevím, jestli tam ráno podávají snídani, ale myslím, že ano.
Přeju vám, abyste se toho brzy zbavila!
Radkin Honzák