Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
„Nuda“ ve vztahu: Hledejte řešení, jak se vymanit ze stereotypu.
Dobrý den, je mi 26 let, již pět let mám přítele (30 let). Viděla jsem ho jako velkou osob…
Dominika Večerková, Psycholožka
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
17. 4. 2014
Dobrý den,
je mi 26 let, již pět let mám přítele (30 let). Viděla jsem ho jako velkou osobnost, někoho, z koho jsem měla respekt. Měla jsem pocit, že se kolem něj děje spousty zajímavých věcí, že je takový party maker. To mě velmi přitahovalo.
Postupem času jsem však zjistila, že je můj přítel zcela jiný. Maska odvázaného extroverta kryla jeho přesný opak. Přítel je zodpovědný, hodný, citlivý a konzervativní.
Teď ale nerozumím sama sobě. V jeho přístupu ke mně bych si asi neměla na co stěžovat. Je mi oporou a jistotou, jenže já jsem zároveň člověk, kterého přitahuje dobrodružství, adrenalin. Ráda zkouším nové věci. Mám ráda „rebelství“, když z chlapa vyzařuje energie, nějaké ambice, odhodlání.
Přítel je spíš pasivní, přemýšlivý, nespontánní. To se projevuje i v sexuálním vztahu – já mám ráda živočišnost, vášeň, zatímco on je něžný romantik, který sex moc nevyhledává.
Přítelova „zaprděnost“ už mi ale dnes vadí ve všem. Nemůžu říct, že bych byla naprosto odvázaný člověk, ale pokud mám vedle sebe někoho, kdo takový je, s chutí se přidávám a nadchnu. Přijde mi, že mě tak můj partner jakoby brzdí a ochuzuje.
To už je druhý dlouhodobý vztah, který se takhle vyvinul. Partneři jsou oba povahově téměř stejní. Jejich pravou tvář jsem odkryla vždy až po delší době.
Je to náhoda? Nebo podvědomě hledám spíš submisivního partnera a jistoty? Z člověka, který ve mně budil velký obdiv, je najednou někdo, kdo má spíš malé sebevědomí. A když to tak píšu, říkám si – nejsem to nakonec já, kdo si ho potřebuje zvedat?
Zuzana

Názor odborníka
Milá Zuzano,
ptáte se, zda to nejste nakonec vy, která si potřebuje zvedat sebevědomí. Já odpovídám, že je to možné.
S přítelem jste spolu již pět let. Za tu dobu se váš vztah určitě proměňoval, s největší pravděpodobností jste se měnili i vy. Zamilovanost odezněla a nastoupil určitý stereotyp, což je zcela normální průběh vztahu, který však může být odsouzen k zániku, pokud o něj přestaneme pečovat. Tedy pokud se přestaneme zajímat jeden o druhého, pokud si budeme dokonce myslet, že svůj protějšek tak dokonale známe, že už se ho ani nemusíme ptát, jak to či ono myslel, proč to či ono udělal, protože my přece za ty roky už víme, jak to myslel nebo z jakého důvodu se v určité situaci nějak zachoval.
Pořádně se však často nevyznáme ani sami v sobě – bylo by tedy chybou si myslet, že partnera známe tak dokonale, že už nám nestojí za otázky. Navíc stereotyp je rizikový ve chvíli, kdy jednomu z páru vyhovuje, druhému právě naopak. A to může být váš případ – vás zřejmě nebaví stereotyp všedních dní a podle toho, co píšete, máte ráda změny a dobrodružství. Mě napadá, zda jste s přítelem mluvila o tom, že se s ním „nudíte“, nebo je to váš niterní pocit, o který jste se s ním nepodělila? Pokud je druhá varianta správná, doporučovala bych, abyste si s ním promluvila a společně s ním zkusila najít možná řešení – pokud vám ovšem na vztahu stále záleží a chcete v něm pokračovat.
Píšete, že máte ráda dobrodružství, ale mám pocit, že byste ráda, aby vám jej někdo plánoval, a váš přítel zřejmě není ten typ. Usuzuji z toho, že píšete, že nejste úplně odvázaná, ale když někdo takový je, tak se přidáte. Zkusila jste někdy ono dobrodružství naplánovat vy a přítele k tomu přizvat? Nebo – napadlo vás, že pokud to váš přítel nevyhledává, že to nemusí znamenat konec vztahu, ale třeba jen to, že si jej naplánujete vy sama a užijete si to s kamarády?
A dostáváme se ke zmiňovanému sebevědomí. Pokud sama uvažujete nad tím, že si ho potřebujete zvedat, může být vaše domněnka správná. Možná toužíte po silném a sebevědomém muži, protože vedle něj roste i vaše sebedůvěra. Cítíte se lépe vedle silného muže? Máte pak pocit, že jste i vy silnější, schopnější a sebevědomější? Pokud máte vedle sebe svého přítele, jak se cítíte? Méně schopná? Méně sebevědomá? Pokud by to tak bylo, doporučovala bych nejprve začít u sebe. Není totiž nic důležitějšího, než důvěřovat sama sobě, být si jistá sama sebou a mít se ráda.
Pokud vám na stávajícím vztahu stále záleží, určitě to s partnerem zkuste probrat, třeba i za pomocí odborníka, v opačném případě přeji hodně štěstí při hledání muže, který se bude více blížit vašim představám.
Dominika Večerková