Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Péče o rodinu mě začala vyčerpávat, jsem na pokraji sil.
Poslední měsíce mně hrozně vyčerpává běžná péče o rodinu a domácnost. Vše jsem doposud zvládal…
Martin Sládek, Psychiatr a psychoterapeut
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
5. 8. 2010
Poslední měsíce mně hrozně vyčerpává běžná péče o rodinu a domácnost. Vše jsem doposud zvládala, nejdnou jsem ze všeho hrozně unavená. Nemám čas na odpočinek, trpí tím i moje nálada. Připadám si smutná, jako by mně nic nebavilo. Manžel také hodně pracuje, pomáhá mi o víkendu, ale v týdnu to po něm nemůžu chtít. Mám obavy, že to vše přenáším na své děti, všechno hodně řeším sama se sebou před spaním, nemůžu usnout. Přemýšlela jsem, zda se vydat k psychologovi nebo psychiatrovi, nechce se mi ani k jednomu, ale mám dojem, že to již nezvládám. Prosím o radu, kudy z toho ven.
Kateřina

Názor odborníka
Popisujete pocity, které prožívá spousta žen v podobné situaci. I když nevím, o kolik dětí a v jakém věku se staráte, je třeba si uvědomit, že péče o rodinu a domácnost není jen „něco navíc“, „něco, co by se dalo zvládnout bokem“. Jde o ňáplň celého dne, dalo by se říci o práci na celý úvazek. A stejně tak jako muži při práci na plný úvazek vyžadují svou porci odpočinku, i vy byste na něj měla mít nárok. Obecně to ovšem zvykem není.
Promluvte s manželem
To je asi to první, o čem byste měla přemýšlet a promluvit s manželem. Najít si alespoň jendou týdně nějaký ten čas pro sebe, na relaxaci či aktivní formu odpočinku. Stereotyp je vážně ubíjející a vy budete potřebovat  nějakou změnu.
Zárověň  ovšem popisujete i celkem jednoznačné příznaky deprese, jako je nadměrná únava, smutek, úbytek zájmů, obtíže se spaním. Depresivní reakce organismu v rámci nadměrné a dlouhodobě zátěže jsou relativně časté.
Zajděte k psychiatrovi
Doporučuji návštěvu psychiatra, který posoudí, zda jde opravdu již o depresivní obtíže, nebo jen nadměrnou únavu. V případě depresivních obtíží by potom připadala v úvahu podpůrná a dočasná terapie antidepresivy, jež dokáží odstranit depresivní příznaky, většinou do čtyř týdnů. Následně se potom užívají  alespoň šest měsíců k dosažení dostatečné stabilizace.
Jen na léky nespoléhejte
Samotná antidepresiva ovšem nikdy nebudou řešením, pokud nedojde k nějaké změně vě vašem životě. Jinak lze jen čekat, kdy se podobné obtíže objeví znovu. Rozhodně však s návštěvou odborníka neotálejte, čím dříve se vaše problémy začnou řešit, tím dříve si zase dokážete života užívat.