Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Po narození dítěte ztratil chuť na sex: Zkuste oživit roli milenky.
Dobrý den, ráda bych se na vás obrátila o radu, komentář. S mužem jsme spolu 3 roky a vždy…
Leona Rajdlová Dyrehauge, Psycholožka
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
11. 9. 2015
Dobrý den,
ráda bych se na vás obrátila o radu, komentář. S mužem jsme spolu 3 roky a vždy měli velmi sexuálně aktivní a zajímavý život. On sám byl vždy velmi sexuálně aktivní. Sex pro něj byl důležitý. A my dva jsme si výborně porozuměli. Milovali jsme se v podstatě každý den. Až do doby, než mi začalo růst těhotenské břicho.
Od nějakého 6. měsíce jsme se nemilovali skoro vůbec a to samé pokračovalo po porodu. Synovi je nyní 7 měsíců a sex máme přinejlepším jednou za měsíc. Snažila jsem se o tom s manželem mluvit, ale on, zdá se, nechce. Jediné, co mi vždy řekne, je, že neví, co se děje, že to souvisí s narozením syna, že teď má úplně jiné pocity než touhu po sexu. Víc detailů z něj ale neumím dostat. Mnou to prý není, já jsem prý atraktivní dost.
Jenže veškerá intimita se z našeho života z jeho strany vytratila. Na moje podněty nereaguje a sám žádné nedává. Jinak máme hezký vztah, obejme mě, pohladí a tak. Týká se to jenom intimity. Frustrovaná jsem z toho od začátku, ale teď jsem z toho už i dost nešťastná a skoro přestávám věřit, že se to nějak zlepší.
Jsem přesvědčená, i když pro to nemám žádné důkazy, že to prostě souvisí s mou změnou v matku. Že už mě prostě nevidí jako milenku. Nemyslím, že by ztratil zájem o sex jako takový. Několikrát jsem ho přistihla, jak si chatuje s jinými ženami o sexu.
Mám strach, že krom toho, že už mě nechce, se mu začnu protivit i tím, že mi začíná klesat sebevědomí, jsem protivná a hysterická, protože přesně to se začíná pomalu dít…
Pavlína

Názor odborníka
Milá Pavlíno,
to, co popisujete, se děje celkem často, a to u obou pohlaví. Je to bolavé a těžko se to ustává. Je paradoxem, že dítě je vlastně výsledkem sexuálního spojení a zároveň jeho ničitelem.
Shodou okolností jsem teď pracovala s klientem Martinem, který prožíval v podstatě totožnou situaci, kterou popisujete. Jeho žena před půl rokem porodila dítě a oni se už zhruba 9 měsíců nemilovali. Martin na to prostě nemá chuť. Nerozuměl tomu a bylo mu to nepříjemné. Sexuální potřebu měl, ale s manželkou prostě nějak ne. Po čase jsme to pojmenovali tak, že se pro něho prostě změnil význam jeho manželky. Přestala být milenkou, partnerkou a manželkou a stala se matkou jejich dítěte.
Vás samotnou napadlo to samé. Erotika totiž dost často nenese jen pocity, které snadno přijímáme, ale je živená i takovými pocity, jako jsou nenávist, agrese, odplata apod. V roli milenců tyto pocity můžeme odehrávat mnohem snadněji než v moment, kdy se k roli milenky přiřadí ještě zodpovědná a vážená role matky. Pro mnoho mužů je obtížné toužit eroticky po matce svých dětí. Mají pocit, že je to něco nemístného, incestního, znevažujícího.
Pavlíno, je na místě udělat cokoliv, co by vás odlišilo od „matky“. Když chcete sex, nejste madonou, ale děvkou. Zkuste manžela vtáhnout do té své role děvky. Sveďte ho, klidně za peníze. Tak to děvky dělají, ne? Berte to jako hru. Připomeňte manželovi, že jste milenka. Odlište se od role matky, kterou on tak intenzivně vnímá.
Chce to odvahu a kreativitu. Obojí vám přeju.
Leona Dyrehauge