Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Právo na informace pro rodinu: Důležitá je spolupráce pacienta.
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda rodina, v níž žije psychiatrický pacient (bipolární …
Eva Belešová, Psychiatrička, psychoterapeutka
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
6. 5. 2014
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat, zda rodina, v níž žije psychiatrický pacient (bipolární porucha, paranoia) má právo na informace, jak jednat s takovým pacientem a jak postupovat v případě jeho záchvatů či kritických stavů. Může rodina informovat lékaře o zhoršujícím se stavu či zřejmě již nedostatečné medikaci?
Máme v rodině takového pacienta, který svým chováním začíná ohrožovat zdraví a dokonce i život rodinného příslušníka, který se nedokáže bránit. Pacient lékaři tvrdí, že je vše v nejlepším pořádku. Ošetřující lékařka s námi odmítá jakoukoli kooperaci, byť i v poradní roli. Můžeme se obrátit na nějaké krizové centrum, které nám může pomoci? Mohou oni přinutit ošetřujího lékaře, aby s námi nějak spolupracoval?
Děkuji vám za odpověď.
Corazon

Názor odborníka
Dobrý den,
k poskytování informací ohledně zdravotního stavu pacienta je potřeba jeho souhlas. Pokud pacient s tímto nesouhlasí, není lékař oprávněn informace poskytnout. To neznamená, že byste jako rodina nemohli lékaře informovat o jeho stavu. I možnosti lékaře v ambulanci jsou však bohužel limitované. Ambulantní léčba je léčba dobrovolná a důležitým faktorem je spolupráce pacienta – pokud chybí, i lékař může být bezmocný.
Píšete, že váš rodinný příslušník ohrožuje svým chováním okolí. V takových případech je možnost nedobrovolné hospitalizace, kdy není potřeba souhlas pacienta. Musí být splněna podmínka toho, že pacient bezprostředně ohrožuje sebe nebo své okolí. V takové situaci bych vám doporučila zavolat rychlou záchrannou službu a nechat pacienta odvézt do psychiatrické léčebny nebo na psychiatrické oddělení, kde jeho stav posoudí přijímající lékař a rozhodne, zdali je hospitalizace indikována. V některých situacích není jiné řešení.
Co se týče informací, jak se chovat k pacientovi a jak se zachovat v určitých situacích, můžete se obrátit i na jiného než ošetřujícího lékaře‑psychiatra. Možná se setkáte s větší vstřícností. Existují i příručky pro rodiny, dají se většinou získat v ambulanci lékaře.
Eva Belešová