Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Při rozvodu přicházím o vše: Kde najdete pomocnou ruku?
Dobrý den, potřebuji pomoc. Žiji s manželem již dvaadvacet let a na začátku jsme se domluv…
Lenka Ecker, Psychoterapeutka
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
3. 3. 2011
Dobrý den, potřebuji pomoc.
Žiji s manželem již dvaadvacet let a na začátku jsme se domluvili, že zůstanu doma s dětmi a on bude pracovat (podnikat). Bohužel nám teď nastala v manželství dost velká krize.
Vypadá to na rozvod a on mě trestá tím, že mi už měsíc nechce dávat peníze alespoň na děti (studenti, 21 a 18 let).
Nevím, na koho se mám obrátit. Navíc jsem zjistila, že mi po celou dobu, co jsem doma, neplatil sociální zabezpečení. Hledám si práci, ale bohužel mám samé negativní odpovědi. Nemám totiž žádnou praxi.
Poraďte mi prosím, kde se obrátit.
Oliv

Názor odborníka
Milá Oliv,
v první řadě bych ráda ocenila vaši odvahu hledat cestu ze své nelehké situace. Z vašeho dopisu je patrná vůle nerezignovat na situaci a hledat možná řešení. V tom bych vás ráda podpořila.
Krize v manželství, kterou aktuálně prožíváte, vede přirozeně k emočnímu rozrušení. To může být doprovázeno pocity zmatku, úzkosti, hněvu a nerovnováhy ve vztazích a v sociálním fungování. Subjektivně se tato situace zdá především ohrožující, ale současně v sobě skrývá velký dynamický náboj a potenciál ke změně. Z vašeho dopisu vnímám nejistotu, co bude dál, ale současně cítím, že vás nepřeválcovala a hledáte další možnosti.
Otázka výživného na děti, které již dosáhly zletilosti, je trochu komplikovaná. Výživné zletilých dětí upraví soud jen na návrh. Pokud tedy dítě například řádně studuje na vysoké škole, trvá alimentační závazek po celou dobu studia, až do jeho dokončení. Naproti tomu ale, pokud dítě nabude schopnosti živit se samo (schopnost samostatně se živit bývá interpretována jako schopnost uspokojovat všechny své potřeby)již před dosažením zletilosti, vyživovací povinnost rodičů zaniká. Pokud byste potřebovala podrobnější informace, můžete se obrátit například na Českou advokátní komoru, která poskytuje bezplatné právní poradenství.
Co se týká pracovních příležitostí, mimo úřadu práce a job‑klubů lze využít také kariérní a pracovní poradenství, které v rámci sociálně aktivizačních služeb zdarma nabízí například Člověk v tísni o.s. Pomohou vám zde lépe se zorientovat v pracovně právních vztazích, ale také s vyhledáním rekvalifikačních kurzů a vhodných pracovních nabídek. Organizace současně nabízí také bezplatné právní a sociální poradenství.
Věřím, že se vám podaří najít pomocnou ruku a podporu k řešení této složité životní situace.
Přeji hodně energie a držím palce!
Lenka Tomaidesová